Ethics code: IR.KHU.REC.1403.070
Mamaghani Miandoab P, Kavousian J, Arabzadeh M, Izanloo B. Conceptualizing online gaming addiction in Iranian adolescents: A Qualitative Grounded Theory Study. Research in psychological health 2025; 19 (1) :76-90
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html
ممقانی میاندوآب پریرخ، کاوسیان جواد، عربزاده مهدی، ایزانلو بلال. مفهوم سازی اعتیاد به بازی های برخط در نوجوانان ایرانی: یک مطالعۀ کیفی داده- بنیاد. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1404; 19 (1) :76-90
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، pary.mm74@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- داتشگاه خوارزمی
چکیده: (1282 مشاهده)
با انقلاب در دنیای شبکههای رایانهای و تکامل فناوریهای نوین، بازیهای برخط جایگزین بازیهای فیزیکی سنتی و بازیهای ویدیویی شدند. مطالعۀ حاضر با هدف مفهومسازی اعتیاد به بازیهای برخط در نوجوانان ایرانی بر اساس نظریۀ داده بنیاد از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. مشارکتکنندگان 20 نوجوان پسر 13 تا 18 ساله شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها و استخراج مضامین از نرمافزار MAXQUDA-10 و رویکرد تحلیل تماتیک اشتراوس و کوربین (1998) شامل کدگذاری باز، محوری، انتخابی و نظری بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان داد که مقولههای پرکردن اوقات فراغت، شخصی، ارتباطی، شهرت و کسب ثروت از مهمترین علل اعتیاد به بازی برخط در نوجوانان بودند. مقولههای شخصی، کار و بازاریابی و حمایت اجتماعی ادراک شده زمینههای مهم بروز اعتیاد به بازی برخط را تشکیل میدادند. بهبود دقت و تمرکز، کنترل خشم، شادابی و رفع افسردگی، دوستیابی، حرفهای و معروف شدن پیامدهای مثبت اعتیاد به بازی برخط بودند و در نهایت کمبود وقت برای فعالیتهای روزمره و افت درسی، شخصی، آسیب به سلامت جسمانی، درک نشدن توسط خانواده پیامدهای منفی اعتیاد به بازیهای برخط را تشکیل میدادند. میتوان نتیجه گرفت که اعتیاد به بازیهای برخط در نوجوانان، پدیدهای پیچیده و چندبعدی است که تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1404/1/28 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/4/17