Panahipour H, Hoseininezhad N, Pourshahriari M. Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy on Reducing Verbal and Non-verbal Violence of Mothers and Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Preschool Children. Journal title 2022; 16 (1) :31-45
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html
پناهی پور حنانه، حسینی نژاد ناهید، پورشهریاری مه سیما. اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد – کودک بر کاهش خشونت کلامی و غیر کلامی مادران و علائم نقص توجه و بیش فعالی در کودکان پیش دبستانی. عنوان نشریه. 1401; 16 (1) :31-45
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html
1- مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا ، hannaneh.panahipour@gmail.com
2- مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا
3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا
چکیده: (6455 مشاهده)
یکی از اختلالات شایع در دوران کودکی نقص توجه و بیش فعالی و تاثیرات متقابل آن با رفتارهای والدین است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک بر کاهش خشونت کلامی و غیر کلامی مادران و علائم نقص توجه و بیش فعالی در کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان پیش دبستانی با علائم نقص توجه و بیش فعالی و مادران آنها در شهر تهران در سال 98 بود. تعداد 20 نفر از این کودکان و مادران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) همتاسازی شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس کانرز والدین (گویت و همکاران، 1978) و پرسشنامه غربال رفتارهای والد (فاکس، 1994) بود. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل MANCOVA در نسخه 22 SPSS نشان داد که نمرات خشونت کلامی و غیر کلامی مادران و نیز علائم نقص توجه کودکان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش یافت (001/0> p) درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک اثر معناداری بر کاهش خشونت کلامی و غیر کلامی مادران و علائم نقص توجه و بیش فعالی داشت و می توان نتیجه گرفت که این درمان می تواند شدت علائم نقص توجه و بیش فعالی کودکان و خشونت کلامی و غیر کلامی مادران این کودکان را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1401/5/20 | انتشار: 1401/7/12