Akbari Zardkhaneh S, Mansurkiaie N, Zanganeh A, Mahdavi M, Osanloo S, Jallalat-Danesh M, et al . Development and Psychometric Properties of Preliminary Version of Mental Health Scale (Self-Report form) for Adolescents in Iran. Journal title 2019; 12 (4) :94-109
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3353-fa.html
اکبری زردخانه سعید، منصور کیمیایی نادر، زنگانه علیمحمد، مهدوی مجتبی، اوسانلو شیرین، جلالت دانش محسن، و همکاران.. ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامتروان شناختی نوجوانان در ایران. عنوان نشریه. 1397; 12 (4) :94-109
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3353-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، akbari76ir@yahoo.com
2- معاونت پیشگیری قوه قضاییه
3- دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
4- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
5- دانشگاه تهران
6- معاونت پیشگیری قوه ی قضاییه تهران
7- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
8- روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد قم
چکیده: (6022 مشاهده)
در هر جامعهای سلامتروان نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است و تامین بهداشت روانی به آنان کمک میکند تا از نظر روانی و جسمی سالم و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروانشناختی دانش آموزان متوسطه دوم بود. برای این منظور خزانۀ آیتمی با 200 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان مدارس متوسطۀ دوم شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده 642 نفر از دانش آموزان بودند که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد بهترین راهحل عاملی هماهنگ با چهارچوب نظری برای این مقیاس، ششمؤلفهای است. دامنه ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامتروانشناختی کودکان بین 63 /0 (رفتارهای ایذایی) تا 85 /0 (نقص در انجام تکالیف تحصیلی، خودگردانی، نقص توجه و بیشفعالی، و خودآسیبرسانی) است. در مجموع، مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروانشناختی دانشآموزان متوسطه دوم، از شایستگیهای روانسنجی نسبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش مشکلات هیجانی نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/10/12 | پذیرش: 1397/12/27 | انتشار: 1397/12/27