Diba Vajari M, Shafia abadi A, Esmaeeli M, Karami A. Comparison of the Multicultural Counseling Competencies of Tehran’s counselors with Different Ethnicity in Dimensions of Knowledge, Awareness and Skill. Journal title 2012; 6 (3) :40-49
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1526-fa.html
دیبا واجاری مریم، شفیع آبادی عبدالله، اسماعیلی معصومه، کرمی ابوالفضل. مقایسه صلاحیت های مشاوره چندفرهنگی مشاوران قومیت های مختلف شهر تهران در ابعاد دانش، آگاهی، و مهارت. عنوان نشریه. 1391; 6 (3) :40-49
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-1526-fa.html
1- دانشگاه علامه طباطبایی ، maryam.diba@yahoo.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (8130 مشاهده)
پژوهش حاضر به مقایسه ی صلاحیت های مشاوره چندفرهنگی مشاوران شهر تهران با توجه به قومیت آنها پرداخته است. بررسی این صلاحیت ها بر اساس سه بعد دانش، آگاهی، و مهارت انجام شده است که بر مبنای جدیدترین نظریه ی صلاحیت های مشاوره چندفرهنگی است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش پیمایشی و پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی مشاوران شهر تهران دارای پروانه اشتغال تا 1391 هستندکه با استفاده از روش تصادفی ساده 298 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از آزمون آماری کراسکال والیس، نتایج نشان داد که مشاوران با قومیت مازندرانی از نظر میزان دانش مشاوره ی چند فرهنگی در رتبه اول قرار گرفته اند و مشاوران با قومیت گیلکی از نظر میزان دانش مشاوره چند فرهنگی در رتبه آخر قرار دارند. بین میزان آگاهی مشاوره ی چند فرهنگی مشاوران با قومیت های مختلف تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بعد مهارت نیز مشاوران با قومیت ترکمن از نظر میزان مهارت مشاوره ی چند فرهنگی در رتبه اول و مشاوران با قومیت کرد از نظر میزان مهارت مشاوره ی چند فرهنگی در رتبه دوم قرار گرفته اند. مشاوران با قومیت گیلکی نیز از نظر میزان مهارت مشاوره چند فرهنگی در رتبه آخر قرار گرفته اند.
واژههای کلیدی: دانش،
آگاهی،
مهارت،
قومیت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1391/6/25