برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، h.ghasemian6970@gmail.com
چکیده:   (1196 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات پایه تکواندو بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. بدین منظور، 20 نفر از کودکان پسر 10 تا 12 سال با اختلال یادگیری در شهر مشهد انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین و کنترل جایدهی شدند. گروه تمرین به مدت 12 جلسه، هر جلسه 50 دقیقه و با تکرار سه روز در هفته تمرینات تکواندو را انجام دادند. گروه کنترل نیز در طی این دوره به فعالیت های عادی روزمره خود پرداخت. تغییرات در  کارکردهای اجرایی آزمودنی ها قبل و بعد از دوره تمرین توسط آزمون های ان – بک و برج لندن سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات پایه تکواندو موجب بهبود کارکردهای اجرایی در گروه تمرین می شود؛ تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود (05/0>p). ). بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که تمرینات پایه تکواندو با تأثیر بر مناطق مغزی مربوط به کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال یادگیری، به بهبود کارکردهای اجرایی این کودکان کمک می کند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1402/9/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.