دوره 10، شماره 20 - ( 9-1399 )                   جلد 10 شماره 20 صفحات 62-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2- دانشگاه تهران ، shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
3- دانشگاه تهران
4- علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4597 مشاهده)
در همه فعالیت های ورزشی، توانایی هدایت چشم به مناطق مطلوب از بافت محیط، در زمان مناسب، برای رسیدن به سطح بالایی از خبرگی و عملکرد ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تغییرات ویژگی-های چشم آرام، طی اجرای یک مهارت هدف‌گیری پرتابی واکنش پذیر، تحت تقاضای مختلف محیطی بود که جهت شناسایی اثرات ادراکی-شناختی بر فرایندهای زیربنایی مربوط به عملکرد انجام گرفت. بدین منظور 8 ورزشکار مرد (28-22 سال) دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت ورزشی در رشته دارت؛ به صورت همتراز شده متقابل تحت چهار شرایط قید محیط به اجرای تکلیف هدف‌گیری پرتابی پرداختند. عوامل تقاضای محیط، شامل تعامل شرایط تنظیمی (ثابت / در حال حرکت) و تغییرپذیری بین کوششی (با / بدون تغییرپذیری)، چهار سطح مختلف محیطی را جهت ایجاد واکنش در حین اجرای مهارت هدف‌گیری پرتابی ایجاد نمود و ویژگی-های مربوط به رفتار خیرگی به طور مداوم در هر سناریو ثبت شد. در هر یک از قیود محیطی 10 کوشش 20 ثانیه ای گرفته شد. ویژگی های رفتار خیرگی با استفاده از دستگاه ردیابی حرکات چشم مدل Dikablis Professional Wireless ثبت و تحلیل آن با نرم افزار DLab، سیستم پردازش اطلاعات و با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد، تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات چشم آرام در قیود مختلف محیطی وجود داشت (001/0P≤ ) سریع ترین آغاز چشم آرام در بافت ثابت بدون تغییرپذیری بین کوششی مشاهده شد و بافت های در حرکت بدون تغییر پذیری بین کوششی  و با تغییرپذیری بین کوششی نسبت به سایر بافت های محیطی به ترتیب از طولانی ترین طول دوره و پایان تثبیت برخوردار بودند. به طور کلی به نظر می رسد قیود محیطی می تواند اثر عمیقی بر ویژگی های چشم آرام داشته باشد که می تواند به عنوان عامل مهمی در یادگیری مهارت های حرکتی توسط مربیان درنظرگرفته شود.
متن کامل [PDF 1347 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1397/3/14 | پذیرش: 1397/5/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3 | انتشار: 1399/9/10

فهرست منابع
1. Konttinen N, Lyytinen H. Brain slow waves preceding time-locked visuo-motor performance. Journal of sports sciences. 1993;11(3):257-66. [DOI:10.1080/02640419308729993]
2. Didier JJ, Li L, Magill RA. Environmental context affects outcome and kinematic changes at different rates during skill learning. Perceptual and motor skills. 2013;116(3):953-68. [DOI:10.2466/25.23.PMS.116.3.953-968]
3. Magill RA. Motor learning and control: Concepts and applications. 8 ed. USA. New York: Mc Grow Hill; 2011.
4. Gentile AM. A Working Model of Skill Acquisition with Application to Teaching. Quest. 1972;17(1):3-23. [DOI:10.1080/00336297.1972.10519717]
5. GENTILE AM. Skill acquisition: action, movement, and neuromotor processes. 2nd ed ed: Movement science: foundations for physical therapy; 2000 Rockville. 111-87 p.
6. Edwards WH. Motor Learning and Control: From Theory to Practice (Available Titles CourseMate) 1st Edition ed. CourseMate AT, editor: Brooks Cole; 1 edition; 2011. 219-20 p.
7. Vickers JN. Perception, cognition, and decision training: The quiet eye in action: Human Kinetics; 2007.
8. Vickers JN. Mind over muscle: The role of gaze control, spatial cognition, and the quiet eye in motor expertise. Cognitive processing. 2011;12(3):219-22. [DOI:10.1007/s10339-011-0411-2]
9. Amini A, Vaezmousavi M, Naji M. The Effect of quiet eye on the Performance of Shooting Arms. Tehran: Imam Hossein University; 2017.
10. Abernethy B, Wood JM. Do generalized visual training programmes for sport really work? An experimental investigation. Journal of sports sciences. 2001;19(3):203-22. [DOI:10.1080/026404101750095376]
11. Abernethy B, Maxwell JP, Jackson RC, Masters RSW. Skill in sport. In: Handbook of applied cognition. 2nd ed. New York: Wiley; 2007.
12. Tenenbaum G, Eklund RC. Handbook of Sport Psychology. 3rd Edition ed2007. [DOI:10.1002/9781118270011]
13. Williams AM, Ward P, Smeeton N. Perceptual and cognitive expertise in sport: Implications for skill acquisition and performance enhancement2004. 328-48 p.
14. Vine SJ, Moore LJ, Wilson MR. Quiet eye training: the acquisition, refinement and resilient performance of targeting skills. European journal of sport science. 2012;14 Suppl 1:S235-42. [DOI:10.1080/17461391.2012.683815]
15. Causer J, Janelle C, Vickers JN, Williams AM. Perceptual training: What can be trained? London: Routledge. 2012;1:306-24.
16. Wilson MR, Causer J, Vickers JN. Aiming for excellence: The quiet eye as a characteristic of expertise. New York: Routledge. 2015:22-37. [DOI:10.4324/9781315776675-3]
17. Foulsham T. Eye movements and their functions in everyday tasks. Eye (London, England). 2015;29(2):196-9. [DOI:10.1038/eye.2014.275]
18. Millslagle DG, Hines BB, Smith MS. Quiet eye gaze behavior of expert, and near-expert, baseball plate umpires. Perceptual and motor skills. 2013;116(1):69-77. [DOI:10.2466/24.22.27.PMS.116.1.69-77]
19. Moore LJ, Vine SJ, Cooke A, Ring C, Wilson MR. Quiet eye training expedites motor learning and aids performance under heightened anxiety: the roles of response programming and external attention. Psychophysiology. 2012;49(7):1005-15. [DOI:10.1111/j.1469-8986.2012.01379.x]
20. Oudejans R, Langenberg vdR, Hutter V. Aiming at a far target under different viewing conditions: Visual control in basketball jump shooting2002. 457-80 p. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00116-1]
21. Vickers JN, Lewinski W. Performing under pressure: gaze control, decision making and shooting performance of elite and rookie police officers. Human movement science. 2012;31(1):101-17. [DOI:10.1016/j.humov.2011.04.004]
22. Meijer O, Roth K. Complex movement behaviour: "The" motor-action controversy. Amsterdam: North-Holland; 1991.
23. Schmidt RA. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological review. 1975;82(4):225-60. [DOI:10.1037/h0076770]
24. Williams AM, Singer RN, Frehlich SG. Quiet eye duration, expertise, and task complexity in near and far aiming tasks. Journal of motor behavior. 2002;34(2):197-207. [DOI:10.1080/00222890209601941]
25. Piras A, Vickers JN. The effect of fixation transitions on quiet eye duration and performance in the soccer penalty kick: instep versus inside kicks. Cognitive processing. 2011;12(3):245-55. [DOI:10.1007/s10339-011-0406-z]
26. Konttinen N, Lyytinen H, Era P. Brain Slow Potentials and Postural Sway Behavior During Sharpshooting Performance. Journal of motor behavior. 1999;31(1):11-20. [DOI:10.1080/00222899909601888]
27. Rienhoff R, Tirp J, Strauss B, Baker J, Schorer J. The 'Quiet Eye' and Motor Performance: A Systematic Review Based on Newell's Constraints-Led Model. Sports medicine (Auckland, NZ). 2016;46(4):589-603. [DOI:10.1007/s40279-015-0442-4]
28. Vickers JN. Origins and current issues in Quiet Eye research. Current Issues in Sport Science. 2016;1(101). [DOI:10.15203/CISS_2016.118]
29. Williams AM, Janelle CM, Davids K. Constraints on the search for visual information in sport. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2004;2(3):301-18. [DOI:10.1080/1612197X.2004.9671747]
30. Davids K, Araújo D. What could an ecological dynamics rationale offer Quiet Eye research? Comment on Vickers. Current Issues in Sport Science. 2016;1. [DOI:10.15203/CISS_2016.104]
31. Vine SJ, Moore LJ, Wilson MR. Quiet eye training: the acquisition, refinement and resilient performance of targeting skills. European journal of sport science. 2014;14 Suppl 1:S235-42. [DOI:10.1080/17461391.2012.683815]
32. Wilson MR, Miles CA, Vine SJ, Vickers JN. Quiet eye distinguishes children of high and low motor coordination abilities. Medicine and science in sports and exercise. 2013;45(6):1144-51. [DOI:10.1249/MSS.0b013e31828288f1]
33. Alipor A. Search functionality and reliability Handedness Inventory Chapman Middle School Students. Journal of Iranian Psychologists. 2008;2(7):197-205.
34. Tabatabai. Esfahan: Islamic Azad University; 1392.
35. Ameri EA, Fahimi M. Children age 7 to 14 years living in motor function and vision. Tehran: University of Tehran; 1394.
36. de Oliveira RF, Oudejans RR, Beek PJ. Late information pick-up is preferred in basketball jump shooting. Journal of sports sciences. 2006;24(9):933-40. [DOI:10.1080/02640410500357101]
37. Davids K. Increases in Jump-and-Reach Height through an External Focus of Attention: A Commentary. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007;2(3):285-8. [DOI:10.1260/174795407782233092]
38. Davids K, Button C, Bennett S. Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, editor. Illinois: : Human Kinetics.; 2008.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.