دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 59-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی تهران ، erfan_moradi1@yahoo.com
چکیده:   (4593 مشاهده)
دانشگاه‌ها مانند هر نظام اجتماعی دیگر نقش مهمی را در تربیت و تأمین نیروی انسانی کارآمد بر عهده ‌دارند. در این راستا خدمات آموزشی که از طریق دانشگاه‌ها ارائه می‌شود ازجمله مهم‌ترین حوزه‌های خدماتی در هر جامعه است که ارتباط تنگاتنگی با توسعه‌یافتگی جوامع دارد؛ و دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز از این امر مستثنی نیستند؛ لذا هدف از این تحقیق طراحی مدل اندازه‌گیری کیفیت خدمات آموزشی دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی- همبستگی به‌طور مشخص مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری با استفاده از نرم افزار برآورد حجم نمونه، مبتنی بر توان آماری 382 برآورد شد. روش نمونه‌گیری نیز به‌صورت خوشه‌ای تک مرحله‌ای تصادفی از 3 منطقه جغرافیایی کشور انتخاب گردید. در پژوهش حاضر ارزیابی‌های مربوط به پایایی، روایی صوری و محتوایی، روایی همگرا و واگرا در قالب معیارهای پایایی ترکیبی، تأیید نظرات خبرگان، میانگین واریانس استخراج شده و معیار فورنل و لارکر انجام گرفته ‌است. همچنین تحلیل داده‌ها با استفاده نرم افزار لیزرل 30/9 انجام پذیرفت. درمجموع 5 مؤلفه‌ی شناسایی‌شده توانست 36/58 از واریانس داده‌های این پژوهش‌ را تبیین نماید. از این میزان به تفکیک سهم مؤلفه الزامات آموزشی 09/24، الزامات زیباشناختی 12/10، الزامات محتوایی 06/9، الزامات مشارکت‌ برون‌سازمانی 15/8 و الزامات فرآیندی 94/6 بود. براساس مدل ارائه شده پیشنهاد می‌شود که مدیران دانشکده‌های تربیت‌بدنی به منظور توسعه کیفیت خدمات ارائه شده در دانشکده‌های خود توجه‌ ویژه‌ای را به نیازهای و الزامات آموزشی دانشجویان داشته باشند.
متن کامل [PDF 1629 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/9/22 | پذیرش: 1397/4/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/10/9 | انتشار: 1402/6/20

فهرست منابع
1. 1. ‌معروفی، یحیی؛ کیامنش، علیرضا؛ مهر محمدی، محمود؛ علی عسکری. ارزش یابی کیفیت تدریس در آموزش عالی : بررسی برخی دیدگاه ها. مطالعات برنامه درسی. 1386؛ (5): 112-81.
2. غنچی، مستانه؛ حسینی، سید محمود؛ حجازی، یوسف. تحلیل عاملی مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس های کشاورزی دانشگاه تهران. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی. 1391؛ 5، (2): 18-1.
3. نورالسناء، رسول؛ سقایی، عباس؛ شادالویی، فائزه؛ صمیمی، یاسر. اندازه گیری رضایت مشتری برای شناسایی فرصتهای بهبود در خدمات پزوهشی آموزش عالی," پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387؛ 14 (49):120-97.
4. یمنی، دوزی؛ سرخابی، محمد؛ بهادری حصاری، مریم. مقایسه برخی عوامل مؤثر برکیفیت آموزش دوره‌های کارشناسی‌ارشددر دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران. 1387؛ 1 (1): 80-57.
5. خطیبی، امین؛ سجادی، نصرالله؛ سیف پناهی، جبار. مطالعه کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی. مطالعات مدیریت ورزشی. 1390؛ (9): 94-77.
6. میرفخرالدینی، سیدحیدر؛ اولیا، محمدصالح؛ جمالی، رضا. مهندسی مجدد مدیریت کیفیت در مؤسسات آموزش عالی(مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد). پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1388؛ 15 (3): 157-131.
7. سماوی، حمیده؛ رضایی‌مقدم، کورش؛ برادران، مسعود. مشتری مداری و کاربرد آن در نظام آموزش عالی: مورد آموزش عالی کشاورزی در استان خوزستان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1387؛ (49): 144-12.
8. آقاملایی، تیمور؛ زارع، شهرام؛ عابدینی، صدیقه. شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1385؛ 3 (2): 85-78.
9. بازرگان، عباس؛ دادرس، محمد؛ یوسفی افراشته، مجید. ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1393؛ ۲۰ (۲): 97-73.
10. عنایتی نوین فر، علی؛ یوسفی افراشته، مجید؛ صیامی، لیلا؛ جواهری دانشمند، محمد. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور همدان بر اساس مدل سروکوآل. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1390؛ ۱۷ (۳): 151-135.
11. کبریایی، علی؛ رودباری، مسعود. شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: دیدگاه دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384؛ ۵ (۱): 61-53.
12. محمدی، علی؛ وکیلی، محمد مسعود. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دیدگاه دانشجویان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. 1389؛ ۳ (۵): 41-31.
13. شمس، لیدا؛ محمودی، سعید؛ ملکی، محمدرضا؛ عاملی، الهام؛ موسوی، سیدمیثم. بررسی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران: دیدگاه دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. 1393؛ ۲۱ (۱۲۴): 46-37.
14. سهرابی، زهره؛ مجیدی، زهرا. شکاف کیفیت خدمات آموزشی: دیدگاه مدیران آموزشی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان پزشکی. پیاورد سلامت. 1392؛ ۷ (۵): 388-376.
15. اکبری یزدی، حسین؛‌حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، نصرالله؛ خبیری، محمد. مدیریت کیفیت در ورزش با رویکرد سروکوال و QFD. انتشارات علم و دانش، تهران. 1393؛ چاپ اول.: 85.
16. شاهوردیانی، شادی. طراحی ابزار سنجش کیفیت خدمات پژوهشی مبتنی بر مدل سروکوآل," حسابداری مدیریت. 1389؛ 2 (5): 95-87.
17. همتی نژاد، زهرا؛ همتی نژاد، مهرعلی. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی گیلان بر اساس مدل سروکوال. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 1393؛ 1 (3): 28-11.
18. صوفی زاده، لیلا؛ فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان؛ عباسی، محمدرضا. مقایسه میزان رضایت دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های تهران و تربیت معلم از کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سرکوال. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 1390؛ 5 (5): 100-89.
19. ساعتچیان، وحید؛ هاوی، فریده؛‌اکبری یزدی، حسین. توسعه مدل همکاری دانشکده‌های تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی با بخش خدمات در صنعت ورزش. 1393؛ رساله دکتری انتشارنیافته دانشگاه خوارزمی.
20. حبیب پور گتابی، کرم؛ صفری شالی، رضا. راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. 1391؛ انتشارات متفکران، لویه، تهران.
21. عبدلی یزدی، نوشین؛ اشرف گنجویی، فریده؛ پویان فرد، علیرضا؛ اولیا، محمدصالح. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و طراحی الگوی آن در دا نشکده‌های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی. کاوشهای مدیریت بازرگانی. 1395؛ 8 (16): 120-99.
22. Ermer, D. S. Using QFD becomes an educational experience for students and faculty. Quality Progress. 1995; 28(5), 131.
23. Rowley, J. Beyond service quality dimensions in higher education and towards a service contract. Quality Assurance in Education. 1997; 5(1), 7-14. [DOI:10.1108/09684889710156530]
24. Hewitt, F., & Clayton, M. Quality and complexity-lessons from English higher education. International Journal of Quality & Reliability Management. 1999; 16(9), 838-858. [DOI:10.1108/02656719910289159]
25. Dursun, T., Oskaybaş, K., & Gökmen, C. The quality of service of the distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013; 103, 1133-1151. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.441]
26. Su, L., Swanson, S. R., & Chen, X. The effects of perceived service quality on repurchase intentions and subjective well-being of Chinese tourists: The mediating role of relationship quality. Tourism Management. 2016; 52, 82-95. [DOI:10.1016/j.tourman.2015.06.012]
27. Ratanavaraha, V., Jomnonkwao, S., Khampirat, B., Watthanaklang, D., & Iamtrakul, P. The complex relationship between school policy, service quality, satisfaction, and loyalty for educational tour bus services: A multilevel modeling approach. Transport Policy. 2016; 45, 116-126. [DOI:10.1016/j.tranpol.2015.09.012]
28. Melchor Cardona, M., & Bravo, J. J. Service quality perceptions in higher education institutions: the case of a colombian university. Estudios Gerenciales. 2012; 28(125), 23-29. [DOI:10.1016/S0123-5923(12)70004-9]
29. Chua, C. Perception of quality in higher education. Paper presented at the Proceedings of the Australian universities quality forum. 2004.
30. Barnes, B. R. Analysing service quality: the case of post-graduate Chinese students. Total Quality Management & Business Excellence. 2007; 18(3), 313-331. [DOI:10.1080/14783360601152558]
31. Emanuel, R., & Adams, J. Assessing college student perceptions of instructor customer service via the Quality of Instructor Service to Students (QISS) Questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2006; 31(5), 535-549. [DOI:10.1080/02602930600679548]
32. Manea, N. P. The Analysis of Perception of Master Students Regarding the Quality of Educational Services of Bucharest Universities. Procedia Economics and Finance. 2014; 15, 746-751. [DOI:10.1016/S2212-5671(14)00451-1]
33. Hintze, J. L., & Kaysville, U. NCSS help system. NCSS, Kaysville, Utah. 2007; 865-1:10.
34. Henseler, J., Hubona, G., & Ray, P. A. Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines. Industrial management & data systems. 2016; 116(1), 2-20. [DOI:10.1108/IMDS-09-2015-0382]
35. Richter, N. F., Sinkovics, R. R., Ringle, C. M., & Schlaegel, C. A critical look at the use of SEM in international business research. International Marketing Review. 2016; 33(3), 376-404. [DOI:10.1108/IMR-04-2014-0148]
36. Arslanagić-Kalajdžić, M., Kadić-Maglajlić, S., & Čičić, M. Students' Perceptions about Role of Faculty and Administrative Staff in Business Education Service Quality Assessment. Market-Tržište. 2014; 26(1), 93-108.
37. Yousapronpaiboon, K. SERVQUAL: Measuring higher education service quality in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014; 116, 1088-1095. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.350]
38. Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., & Fayoumi, A. G. Higher education quality assessment model: towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education. 2017; 42(1), 23-46. [DOI:10.1080/03075079.2015.1034262]
39. Latif, K. F., Latif, I., Farooq Sahibzada, U., & Ullah, M. In search of quality: measuring Higher Education Service Quality (HiEduQual). Total Quality Management & Business Excellence. 2017; 1-24. [DOI:10.1080/14783363.2017.1338133]
40. Teeroovengadum, V., Kamalanabhan, T. J., & Seebaluck, A. K. Measuring service quality in higher education: Development of a hierarchical model (HESQUAL). Quality Assurance in Education. 2016; 24(2), 244-258. [DOI:10.1108/QAE-06-2014-0028]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.