دوره 9، شماره 18 - ( 9-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 110-92 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، ganjouei@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (5212 مشاهده)

هدف از تحقیق حاضر پیش‌بینی مدیریت تغییر از طریق مؤلفه‌های کاربرد فناوری اطلاعات در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه تم برای بررسی میزان پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات در محیط کار (دیویس،1989) در چهار بخش سودمندی ادراکی با 6 سؤال، سهولت ادراکی با 6 سؤال، نگرش نسبت به کاربرد فناوری اطلاعات با 5 سؤال و تمایل به استفاده از فناوری اطلاعات با 4 سؤال و درمجموع 21 سؤال پنج ارزشی (لیکرت عدد 1 خیلی کم تا عدد 5 خیلی زیاد) مورداستفاده قرار گرفت و پرسشنامه ادکاریا مدیریت تغییر برای بررسی میزان و موارد مقاومت کارکنان در برابر تغییر در محیط کار برای سنجش مؤلفه‌های آگاهی، تمایل، دانش، توانایی و تقویت (پرسش‌نامه پنج ارزشی لیکرت) است. پرسش‌نامه موردنظر از برگرفته ترجمه‌شده مقاله پژوهشی برای بررسی میزان و موارد مقاومت کارکنان در برابر تغییر می‌باشد (بوهنه،2012) لازم به ذکر است، پرسش‌نامه فوق استاندارد و بینالمللی میباشد و با تأیید استادان مجدداً روایی لازم را کسب کرده است. پایایی آن نیز در سطح بین المللی آلفای 96/0 کسبکرده و مورد تأیید قرارگرفته است. روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. نتایح پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی مانند کالموگروف- اسمیرنف (جهت تعیین نرمال بودن داده‌ها)، آزمون t تک نمونه ای (جهت تعیین وضعیت متغیرهای اصلی)، ضریب همبستگی پیرسون (برای تعیین روابط بین متغیرها)، آزمون رگرسیون چندگانه (جهت پیش بینی متغیرها) با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین «مدیریت تغییر» و «کاربرد فناوری اطلاعات» مشاهده می‌شود. همچنین ارتباط مثبت معنی‌داری بین «سودمندی ادراک شده»، «سهولت درک شده»، «نگرش نسبت به کاربرد» و «تمایل به استفاده» با «مدیریت تغییر» مشاهده می‌شود (05/0>P)؛ بنابراین می توان اینگونه استنباط کرد که از طریق مؤلفه فناوری اطلاعات می توان مدیریت تغییر را پیش بینی نمود. در این تحقیق مدیریت تغییر به صورت متغیر ملاک مد نظر قرار گرفته و از طریق مؤلفه های کاربرد فناوری اطلاعات مورد پیش بینی قرار گرفته است.

متن کامل [PDF 1427 kb]   (1094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/4/11 | پذیرش: 1397/4/19 | انتشار: 1398/11/19

فهرست منابع
1. 1- اخوان صراف، احمدرضا (2006). مدیریت تغییر برای اجرای فناوری اطلاعات. ماهنامه تدبیرسال هفدهم شماره 173، ص 10- 1.
2. اشرف گنجویی و همکاران (1389). توصیف نگرش مدیران ستادی ادارات تربیت بدنی استان گلستان نسبت به ابعاد مدیریت تغییر. بانک مقالات SID، ص 48- 43.
3. خوانساری زاده، س.ا. شیرمحمدی، م. (1394). بررسی و اولویت بندی مخاطرات برون سپار ی پروژه ه ای فناور مطالعه موردی: پروژه های زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات)، نشر یه (ICT) اطلاعات و ارتباطات مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (1).69-84،
4. رضایی، مسعود (1389). نظریه های رایج درباره پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی سال شانزدهم شماره 4، ص 321
5. صحراگرد جهرمی، عبدالرسول (1384). بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان از دیدگاه مدیران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ص 7.
6. صنایعی، علی (1392). «تحلیل موانع به کارگیری فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان استان فارس با استفاده از رویکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی». مدیریت ورزشی _ تابستان 1393 دوره 6، شماره 2، ص 342-325.
7. فیروزیان، محمودو همکاران.(1386). عوامل مقاومت کارکنان در برابر برنامه های بهبود (تغییر) سازمانی (مطالعه موردی). دو ماهنامه مدیریت: شماره 123 و 124. صفحه 6.
8. علیدوستی، سیروس. (1387). «موانع کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر». ص 215-210.
9. موسی خانی، م. مانیان، ا. محمودی، ج. کارگر، م.ح. (1396). ارائه چارچوب جامع راهبر ی فناور ی اطلاعات وبومی سازی آن برای صنعت خودروی ایران (مطالعه موردی: مادرشرکت خودروی اطلس)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. ص 143-165
10. میرمحمدی، حمید (1383). مدیریت تغییر و به کارگیری آن در چارچوب مدیریت فرآیند سازمان پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده فنی، ص 14-12
11. نفری، ندا (1390). طراحی مدل پذیرش فناوری اطلاعات در شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل پذیرش فناوری، بانک مقالات SID، ص 1- 5
12. نوری، ابوالقاسم (1379). مقاومت در برابر تغییر و شیوه های برخورد با آن. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی،51-69
13. Abdel-Ghany, M. (2014). Readiness for change, change beliefs and resistance to change of extension personnel in the New Valley Governorate about mobil extension. Annals of Agricultural Science, 59(2), 297-303 [DOI:10.1016/j.aoas.2014.11.019]
14. Akram, M. S. (2005). Managing Changes to Service Oriented Enterprises. MA thesis, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University, US
15. Armenakis, A. Bernerth, J. Pitts, J. & Walker, H. (2007). Organizational changerecipients' beliefs scale: development of an assessment instrument. The Journal of Applied Behavioral Science, 43(4), 481-505 [DOI:10.1177/0021886307303654]
16. Barbaroux, P. (2011), Adesign‐oriented approach to organizational change: insights from a military case study. Journal of Organizational Change Management. Pp 14-17
17. Bain & Company Report.(2015),report management Tools & Trend 2015. available at: www.bain.com/management_tools/BainTopTenTools/default.asp
18. Bohene, R. (2012). Resistance to organisational change: a case study of Oti Yeboah Complex Limited. International Business and Management, 4(1), 135-145.
19. Brown, D. & Wilson, S. (2005). The Black Book of Outsourcing: How to Manage the Changes, Challenges, and Opportunities, 1th edition, John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.
20. Chuttur, Mohammad(2009),Overview of the Technology Acceptance Model:Origins, Developments and Future Directions, Working Papers on Information Systems.Pp 1-14
21. Davis, F. (1989). Perceived usefulness perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, (13, 3), 3-5. [DOI:10.2307/249008]
22. Dehning, Bruce, and Vernon J. Richardson. (2002). Returns on investments in information technology: A research synthesis. Journal of Information Systems 16 (1): Pp 7-30. [DOI:10.2308/jis.2002.16.1.7]
23. Dibbern, J. Goles, T. Hirschheim, R. & Jayatilaka, R. (2004). Information Systems Outsourcing: A Survey and Analysis of the Literature. Data Base for Advances in Information Systems, 35(4), 96-102. [DOI:10.1145/1035233.1035236]
24. Grover, V. & Teng, J. T. (1993). The decision to outsource information systems functions. Journal of Systems Management, 44(11), 34-38.
25. Kwahk, K. & Lee, J. (2008). The role of readiness for change in ERP implementation: Theoretical bases and empirical validation. Information & Management, 45(7), 474 - 481. [DOI:10.1016/j.im.2008.07.002]
26. Lines, B. Sullivan, K. Smithwick, J. & Mischung, J. (2015). Overcoming resistance to change in engineering and construction: Change management factors for owner organizations. International Journal of Project Management, 33(5), 1170-1179. [DOI:10.1016/j.ijproman.2015.01.008]
27. Oreg S.(2013); Personality, context, and resistance to organizational change. European Journal of Work and Organizational Psychology 2013; 15(1): Pp 73-101. [DOI:10.1080/13594320500451247]
28. Prosci.(2003) (ADKAR). A model for change management, change management center.
29. Ramanathan, T.R. (2009). The role of change management in implementing the offshore outsourcing business model: a procedural view. Service Business, 3, 341-358 [DOI:10.1007/s11628-009-0071-9]
30. Rusly, F. Corner, J. & Sun, P. (2012). Positioning change readiness in knowledgemanagement research. Journal of Knowledge Management, 19(6), 1204 [DOI:10.1108/JKM-02-2015-0092]
31. Sarayeh B, Khodair H; (2013), Comparative study: The kurt Lewin of change management. International of computer and IT.2279 - 0764,v 02. Pp 6-9
32. Schneider, S. & Sunyaev, A. (2016). Determinant factors of cloud-sourcingdecisions: reflecting on the IT outsourcing literature in the era of cloudcomputing. Journal of Information Technology, 31(1), 1-31 [DOI:10.1057/jit.2014.25]
33. Sun, H. & Zhang, P. (2006). The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance. Int. J. Human-Computer Studies, 64, Pp 53-78 [DOI:10.1016/j.ijhcs.2005.04.013]
34. Venkatesh, V. & Davis, F.D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies, Management Science, 46 (2), Pp 186-204. [DOI:10.1287/mnsc.46.2.186.11926]
35. Willcocks, L.P. & Lacity, M.C. eds. (2016). The new IT outsourcing landscape from innovation to cloud services. Switzerland: Springer
36. Worley, C. & Mohrman, S. (2014). Is change management obsolete? Organizational: Dynamics, 43(3), 214-224 [DOI:10.1016/j.orgdyn.2014.08.008]
37. Wu, S. Straub, D. & Liang, T. (2015). How information technology governance mechanisms and strategic alignment influence organizational performanceInsights from a matched survey of business and it managers. MIS Quarterly3,39(2),497-5718 [DOI:10.25300/MISQ/2015/39.2.10]
38. Ziemba E; (2015), change management in information systems project for public organizations in Poland.interdiciplinary journal of information knowledge and management.10, Pp 47-62. [DOI:10.28945/2185]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.