دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 136-122 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi Boroujeni S, Karimnejat M. The Effect of Feedback based on Inherent and Incremental Ability Theories on Dynamic Balance in Middle-aged Women. JRSM 2020; 10 (19) :122-136
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2433-fa.html
طهماسبی بروجنی شهزاد، کریم تجات معصومه. تاثیر بازخورد مبتنی بر نظریه توانایی ذاتی و افزایشی بر تعادل پویای زنان میانسال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1399; 10 (19) :122-136

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2433-fa.html


1- دانشگاه تهران ، shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3536 مشاهده)

در این پژوهش به بررسی بازخورد مبتنی بر نظریه توانایی ذاتی و توانایی افزایشی بر تعادل پویای زنان میانسال پرداخته شد. 29 زن میانسال (با میانگین سنی94/2 ±75/53) به صورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت انتساب تصادفی در دو گروه مساوی بازخورد مبتنی بر توانایی ذاتی و توانایی افزایشی قرار گرفتند. هر دو گروه بعد از پیش آزمون تعادل پویا (آزمون عملکردی زمان برخاستن و راه رفتن) دستورالعمل های بازخوردی متفاوتی دریافت کردند. آزمون یادداری فوری در پایان جلسه مداخله و یادداری تاخیری یک روز بعد اجرا شد. همچنین آزمون انتقال هم به صورت تکلیف شناختی و هم دستکاری شئ انجام شد. تمام آزمون ها در سه مرحله اجرا و نمره میانگین هر یک ثبت گردید. نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معنی داری بین دو بازخورد در تعادل پویا (249/0=P) نشان نداد. همچنین، نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری نشان داد که تعادل پویا در زنان میانسال تحت تاثیر هر دو بازخورد مبتنی بر توانایی ذاتی (0005/0=P) و بازخورد مبتنی بر توانایی افزایشی (000003/0=P) قرار گرفته است. در نتیجه، جدای از نوع بازخورد مبتنی بر توانایی ها، اثر بخشی هر دو نوع بازخورد در تعادل پویا مورد تایید قرار گرفت. بدین مفهوم که، آثار کوتاه مدت در هر دو گروه نشان از بهبود معنی دار تعادل پویا از پیش تا پس آزمون و یادداری فوری بود. همچنین آنچه در نتایج اثبات شد این بود که به نظر می رسد تکالیف ثانویه شناختی بیش از حرکتی می تواند تعادل را مختل کند.

متن کامل [PDF 1110 kb]   (1118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/10/28 | پذیرش: 1397/4/10 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Ebrahimi Takamjani E, Noorbakhsh M., Basiri S. Assessing The Influence Of Sensory Information On Controling Standing Balance In Different Age Groups. Razi J Med Sci , 2000;7(21):171-5.
2. Farsi A, Bagherzadeh F, Sheikh M, Tojjari F. The Effect of Dual Task on the Stability and Electromyography (RMG) of Selected Muscles in Tehran Male Students Aged between 18 and 30. Harekat. 2009;39(1):49-64.
3. Benjuya N, Melzer I, Kaplanski J. Aging-Induced Shifts From a Reliance on Sensory Input to Muscle Cocontraction During Balanced Standing [Internet]. 2004; 59(2): 166. [DOI:10.1093/gerona/59.2.M166]
4. Nagy E, Feher-Kiss A, Barnai M, Domján-Preszner A, Angyan L, Horvath G. Postural control in elderly subjects participating in balance training. Eur J Appl Physiol. 2007;1(100):97-104. [DOI:10.1007/s00421-007-0407-x]
5. Nazem Zadegan G, Eidar R. Anthropometric characteristics predicted by dynamic balance. Mot Behav. 2014;6(17):157-70.
6. Gasemi B, Azamian Jazi A, Noori P. The Effect of 12 Weeks Functional Training on Dynamic Balance in Healthy Older Women. Iran J Ageing , 2011;5(4):30-36.
7. Khazaei Aa, Kahrizi N, Razeghi R. Effect of selected yoga exercises on the balance of dominance and non-dominance leg of middle age women. J Res Rehabil Sci. 2014;10(2):269-280.
8. Schmidt RA, Lee T, translated by, Hemayattalab R, Ghasemi A. Motor Control and Learning. 2005.
9. Chiviacowsky S, Drews R. Effects of generic versus non-generic feedback on motor learning in children. PLoS One. 2014 ; 11;9(2) : e88989. [DOI:10.1371/journal.pone.0088989]
10. Wulf G, Lewthwaite R, Hooyman A. Can Ability Conceptualizations Alter the Impact of Social Comparison in Motor Learning? Journal of Motor Learning and Development. 2013;1-20-30. [DOI:10.1123/jmld.1.1.20]
11. Kashi A, shirvaniha Z. Consideration to different view of abilities: The effect of generic versus non-generic feedback on motor learning of mentally disabled children. Mot Behav. 2016;8(23):15-32.
12. Biddle SJH, Wang CKJ, Chatzisarantis NLD, Spray CM. Motivation for physical activity in young people: Entity and incremental beliefs about athletic ability. J Sports Sci. 2003 Dec;21(12):973-89. [DOI:10.1080/02640410310001641377]
13. Drews R, Chiviacowsky S, Wulf G. Children's Motor Skill Learning is Influenced by Their Conceptions of Ability. J Mot Learn Dev. 2013;1(2):38-44. [DOI:10.1123/jmld.1.2.38]
14. Jourden FJ, Bandura A, Banfield JT. The Impact of Conceptions of Ability on Self-Regulatory Factors and Motor Skill Acquisition. J Sport Exerc Psychol . 1991;13(3):213-226. [DOI:10.1123/jsep.13.3.213]
15. Afshari B, Ghadiri F, Bahram A. Effect of Generic and Non-Generic Feedback on Intrinsic Motivation and Motor Learning in Children. Sport Psychol Stud. 2016;5(15):25-38.
16. Farsi A, Abdoli B, Najafi K. Dual task effects in sensory systems interference condition on blind and sighted persons balance. Mot Behav. 2014;6(15):15-28.
17. Magill. R, translated by:, Vaezmousai M, Shojaee E. Motor Learning: Conceptions and Applications. 2005.
18. Aslankhani M, Nejati V, Asari Jami S. Interference of two attentional tasks with balance performance. Res Rehabil Sci. 2013;9(2):197-208.
19. Shumway-Cook A WM. Motor Control: Theory and Practical Applications. Philadelphia, Williams and Wilkins Google Scholar.; 2005.
20. Sadeghi H, Noori S. Reliability of Functional Balance Static, Semi-dynamic and Dynamic Tests in Ectomorph women aged youth. ournal Exerc Sci Med. 2015;7(1):35-55.
21. Shumway-Cook N, Brauer S, Woollacott M. Predicting the Probability for Falls in Community-Dwelling Older Adults Using the Timed Up & Physical Therapy,2000; 80 (9), 1: 896-903. [DOI:10.1093/ptj/80.9.896]
22. Dweck CS, Leggett EL. A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychol Rev. 1988;95(2):256-273. [DOI:10.1037/0033-295X.95.2.256]
23. Dweck CS. Their role in motivation, personality, and development. Psychology press; 2000.
24. Wulf G, Lewthwaite R. Conceptions of Ability Affect Motor Learning. J Mot Behav. 2009;41: 461-467 [DOI:10.3200/35-08-083]
25. Cimpian A, Arce H-MC, Markman EM, Dweck CS. Subtle Linguistic Cues Affect Children's Motivation. Psychol Sci, 2007; 18: 314-316. [DOI:10.1111/j.1467-9280.2007.01896.x]
26. Zaghari S. Investigating the comparison of social justice between two groups of women and elderly men. Iran University of Medical Sciences, unpublished; 2003.
27. Simmons V, Hansen PD. Effectiveness of Water Exercise on Postural Mobility in the Well Elderly: An Experimental Study on Balance Enhancement . Journal of Gerontology: Medical Sciences. 1996; 51.5: 223-2380 [DOI:10.1093/gerona/51A.5.M233]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb