1- استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
2- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه یزد
چکیده: (7198 مشاهده)
هدف این مقاله تعیین نقش سرمایه اجتماعی بر مصرف ورزش (تماشای ورزش) در بین جوانان بوده است. این بررسی با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. دادههای این پژوهش از 385 جوان ابتدا بصورت نمونهگیری طبقهای و سپس به شیوه تصادفی از میان جوانان سنین 20 تا 30 مناطق شهر یزد جمعآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سرمایه اجتماعی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 77/0= r محاسبه شده است. نتایج همبستگی، رابطه معنیداری بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و مصرف ورزش (01/0 < p؛ 229/0=r) را نشان داده است. همچنین تفاوت معنیداری بین پاسخگویان با سطوح مختلف سرمایه اجتماعی با توجه به مصرف ورزش از طریق رسانه از جمله رادیو (05/0< p)، روزنامهها و مجلات (05/0< p) را نشان داده است. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد که دو متغیر جنس و درآمد در مرحله اول و مشارکت اجتماعی و تعامل اجتماعی در مرحله دوم توانستهاند بهترتیب 9/11و 6/6 درصد از واریانس متغیر مصرف ورزش جوانان را تبیین نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/6/24