دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 87-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi H, Panahi S. The Function Of Using Gestures During Simple Arithmetic. JRSM 2023; 13 (26) :72-87
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3195-fa.html
صالحی حمید، پناهی سمیرا. کارکرد استفاده از حرکات بدن در هنگام انجام عملیات ریاضی ساده. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1402; 13 (26) :72-87

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3195-fa.html


1- دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان ، Salehi@spr.ui.ac.ir
2- دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2773 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین نقش حرکات و اشارات خاصی از بدن در محاسبات ساده ریاضی بود. چهل‌ وهفت دانشجو (۲۵ زن؛ میانگین سن 51/3 ± 45/23 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. شرکت‌کنندگان دو تکلیف را انجام دادند. در تکلیف شمارش آیتم‌‌ها، به شرکت‌کنندگان مجموعه‌هایی از مربع‌های رنگی هم‌اندازه نشان داده شد و از آن‌ها درخواست شد تا با اشاره انگشت، تکان دادن سر، یا بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای، یک رنگ خاص را بشمارند. پس از انجام تکلیف شمارش و برای اندازه‌گیری عملکرد حافظه کاری، از شرکت‌کنندگان خواسته شد دسته‌هایی از الفبا که پیش‌تر برای آن‌ها نمایش داده‌شده بود را به یاد آورند. نتایج نشان داد که در هنگام استفاده از انگشت اشاره یا حرکات سر حین شمارش، شرکت‌کنندگان سریع‌تر و دقیق‌تر از شرایط بدون حرکت عمل کردند. نتایج تکلیف حافظه نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان حین شمارش از اشارات انگشت و حرکات سر استفاده ‌کردند، نسبت به وقتی‌که حرکتی نداشتند، حروف بیشتری را سریع‌تر بازیابی کردند؛ بنابراین، این حرکات به آزاد شدن منابع شناختی کمک کرده‌اند. یافته‌ها این فرضیه را تأیید می‌کند که ممکن است این قبیل اشارات از طریق کاهش بار شناختی موجب تسهیل کارکردهای شناختی شوند. پژوهش حاضر، همسو با تحقیقات پیشین، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با استفاده از حرکات دست و سرانجام برخی از عملیات ساده ریاضی را تسهیل کنیم.
متن کامل [PDF 1914 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1402/2/3 | پذیرش: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/2 | انتشار: 1402/10/8

فهرست منابع
1. Dehkhoda AA. Dehkhoda dicctionary Tehran, Iran. 1931. https://tinyurl.com/3ynzrku3.
2. Cambridge Dictionary. https://tinyurl.com/cwh5n27w.
3. Cartmill EA, Beilock S, Goldin-Meadow S. A word in the hand: Action, gesture and mental representation in humans and non-human primates. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2012;367(1585):129-43. [DOI:10.1098/rstb.2011.0162]
4. Alibali MW, Bassok M, Solomon KO, Syc SE, Goldin-Meadow S. Illuminating mental representations through speech and gesture. Psychological Science. 1999;10(4):327-33. [DOI:10.1111/1467-9280.00163]
5. Dargue N, Sweller N, Jones MP. When our hands help us understand: A meta-analysis into the effects of gesture on comprehension. Psychol Bull. 2019;145(8):765-84. [DOI:10.1037/bul0000202]
6. Soylu F, Lester Jr FK, Newman SD. You can count on your fingers: The role of fingers in early mathematical development. Journal of Numerical Cognition. 2018;4(1):107-35. [DOI:10.5964/jnc.v4i1.85]
7. Garber P, Goldin-Meadow S. Gesture offers insight into problem-solving in adults and children. Cognitive Science. 2002;26(6):817-31. [DOI:10.1207/s15516709cog2606_5]
8. Graham TA. The role of gesture in children's learning to count. Journal of Experimental Child Psychology. 1999;74(4):333-55. [DOI:10.1006/jecp.1999.2520]
9. Alibali MW, DiRusso AA. The function of gesture in learning to count: More than keeping track. Cognitive development. 1999;14(1):37-56. [DOI:10.1016/S0885-2014(99)80017-3]
10. Goldin-Meadow S, Nusbaum H, Kelly SD, Wagner S. Explaining math: Gesturing lightens the load. Psychological Science. 2001;12(6):516-22. [DOI:10.1111/1467-9280.00395]
11. Brooks NB, Barner D, Frank M, Goldin‐Meadow S. The role of gesture in supporting mental representations: The case of mental abacus arithmetic Cognitive Science 2017:1-22. [DOI:10.1111/cogs.12527]
12. Novack MA, Congdon EL, Hemani-Lopez N, Goldin-Meadow S. From action to abstraction using the hands to learn math. Psychological Science. 2014;25(4):903-10. [DOI:10.1177/0956797613518351]
13. Raghubar KP, Barnes MA, Hecht SA. Working memory and mathematics: A review of developmental, individual difference, and cognitive approaches. Learning and individual differences. 2010;20(2):110-22. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.005]
14. Andersen RA. Coordinate transformations and motor planning in posterior parietal cortex. In: Gazzaniga MS, editor. The cognitive neurosciences. Cambridge, MA: MIT Press; 1995. p. 519-32.
15. Hayhoe MM, Shrivastava A, Mruczek R, Pelz JB. Visual memory and motor planning in a natural task. Journal of vision. 2003;3(1):6-. [DOI:10.1167/3.1.6]
16. Salway AF, Logie RH. Visuospatial working memory, movement control and executive demands. British Journal of Psychology. 1995;86(2):253-69. [DOI:10.1111/j.2044-8295.1995.tb02560.x]
17. Wagner SM, Nusbaum H, Goldin-Meadow S. Probing the mental representation of gesture: Is handwaving spatial? Journal of Memory and Language. 2004;50(4):395-407. [DOI:10.1016/j.jml.2004.01.002]
18. Cook SW, Yip TKY, Goldin-Meadow S. Gestures, but not meaningless movements, lighten working memory load when explaining math. Language and cognitive processes. 2012;27(4):594-610. [DOI:10.1080/01690965.2011.567074]
19. Marstaller L, Burianová H. Individual differences in the gesture effect on working memory. Psychonomic Bulletin & Review. 2013;20(3):496-500. [DOI:10.3758/s13423-012-0365-0]
20. Carlson RA, Avraamides MN, Cary M, Strasberg S. What do the hands externalize in simple arithmetic? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2007;33(4):747-56. [DOI:10.1037/0278-7393.33.4.747]
21. Sternberg RJ, Sternberg K. Cognitive psychology: Nelson Education; 2016.
22. Hand DJ, Taylor CC. Multivariate analysis of variance and repeated measures: A practical approach for behavioural scientists. London: CHAPMAN & HALL; 1987. [DOI:10.1007/978-94-009-3143-5]
23. Guthrie L, Mayer J, Vallée-Tourangeau F. The hands that guide the thinking: Interactivity in mental arithmetic. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society. 2014;36.
24. Cowan N, Elliott EM, Saults JS, Morey CC, Mattox S, Hismjatullina A, et al. On the capacity of attention: Its estimation and its role in working memory and cognitive aptitudes. Cognitive psychology. 2005;51(1):42-100. [DOI:10.1016/j.cogpsych.2004.12.001]
25. Engle RW. Working memory capacity as executive attention. Current directions in psychological science. 2002;11(1):19-23. [DOI:10.1111/1467-8721.00160]
26. Ballard DH, Hayhoe MM, Pook PK, Rao RP. Deictic codes for the embodiment of cognition. Behavioral and Brain Sciences. 1997;20(04):723-42. [DOI:10.1017/S0140525X97001611]
27. Carlson RA, Cassenti DN. Intentional control of event counting. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2004;30(6):1235-51. [DOI:10.1037/0278-7393.30.6.1235]
28. Shafiei F, Ghassemzadeh H. The emerging approaches in the study of cognition: A review. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021;7(6):126-39 (In Persian). [DOI:10.52547/shenakht.7.6.126]
29. Cappuccio ML. Handbook of embodied cognition and sport psychology. Cambridge, Massachusetts: MIT Press; 2019. [DOI:10.7551/mitpress/10764.001.0001]
30. Rosenbaum DA. Human motor control. Cambridge, Massachusetts: Academic Press; 2009.
31. Dehkhoda AA. Dehkhoda dicctionary Tehran, Iran. 1931. https://tinyurl.com/3ynzrku3.
32. Cambridge Dictionary. https://tinyurl.com/cwh5n27w.
33. Cartmill EA, Beilock S, Goldin-Meadow S. A word in the hand: Action, gesture and mental representation in humans and non-human primates. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2012;367(1585):129-43. [DOI:10.1098/rstb.2011.0162]
34. Alibali MW, Bassok M, Solomon KO, Syc SE, Goldin-Meadow S. Illuminating mental representations through speech and gesture. Psychological Science. 1999;10(4):327-33. [DOI:10.1111/1467-9280.00163]
35. Dargue N, Sweller N, Jones MP. When our hands help us understand: A meta-analysis into the effects of gesture on comprehension. Psychol Bull. 2019;145(8):765-84. [DOI:10.1037/bul0000202]
36. Soylu F, Lester Jr FK, Newman SD. You can count on your fingers: The role of fingers in early mathematical development. Journal of Numerical Cognition. 2018;4(1):107-35. [DOI:10.5964/jnc.v4i1.85]
37. Garber P, Goldin-Meadow S. Gesture offers insight into problem-solving in adults and children. Cognitive Science. 2002;26(6):817-31. [DOI:10.1207/s15516709cog2606_5]
38. Graham TA. The role of gesture in children's learning to count. Journal of Experimental Child Psychology. 1999;74(4):333-55. [DOI:10.1006/jecp.1999.2520]
39. Alibali MW, DiRusso AA. The function of gesture in learning to count: More than keeping track. Cognitive development. 1999;14(1):37-56. [DOI:10.1016/S0885-2014(99)80017-3]
40. Goldin-Meadow S, Nusbaum H, Kelly SD, Wagner S. Explaining math: Gesturing lightens the load. Psychological Science. 2001;12(6):516-22. [DOI:10.1111/1467-9280.00395]
41. Brooks NB, Barner D, Frank M, Goldin‐Meadow S. The role of gesture in supporting mental representations: The case of mental abacus arithmetic Cognitive Science 2017:1-22. [DOI:10.1111/cogs.12527]
42. Novack MA, Congdon EL, Hemani-Lopez N, Goldin-Meadow S. From action to abstraction using the hands to learn math. Psychological Science. 2014;25(4):903-10. [DOI:10.1177/0956797613518351]
43. Raghubar KP, Barnes MA, Hecht SA. Working memory and mathematics: A review of developmental, individual difference, and cognitive approaches. Learning and individual differences. 2010;20(2):110-22. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.005]
44. Andersen RA. Coordinate transformations and motor planning in posterior parietal cortex. In: Gazzaniga MS, editor. The cognitive neurosciences. Cambridge, MA: MIT Press; 1995. p. 519-32.
45. Hayhoe MM, Shrivastava A, Mruczek R, Pelz JB. Visual memory and motor planning in a natural task. Journal of vision. 2003;3(1):6-. [DOI:10.1167/3.1.6]
46. Salway AF, Logie RH. Visuospatial working memory, movement control and executive demands. British Journal of Psychology. 1995;86(2):253-69. [DOI:10.1111/j.2044-8295.1995.tb02560.x]
47. Wagner SM, Nusbaum H, Goldin-Meadow S. Probing the mental representation of gesture: Is handwaving spatial? Journal of Memory and Language. 2004;50(4):395-407. [DOI:10.1016/j.jml.2004.01.002]
48. Cook SW, Yip TKY, Goldin-Meadow S. Gestures, but not meaningless movements, lighten working memory load when explaining math. Language and cognitive processes. 2012;27(4):594-610. [DOI:10.1080/01690965.2011.567074]
49. Marstaller L, Burianová H. Individual differences in the gesture effect on working memory. Psychonomic Bulletin & Review. 2013;20(3):496-500. [DOI:10.3758/s13423-012-0365-0]
50. Carlson RA, Avraamides MN, Cary M, Strasberg S. What do the hands externalize in simple arithmetic? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2007;33(4):747-56. [DOI:10.1037/0278-7393.33.4.747]
51. Sternberg RJ, Sternberg K. Cognitive psychology: Nelson Education; 2016.
52. Hand DJ, Taylor CC. Multivariate analysis of variance and repeated measures: A practical approach for behavioural scientists. London: CHAPMAN & HALL; 1987. [DOI:10.1007/978-94-009-3143-5]
53. Guthrie L, Mayer J, Vallée-Tourangeau F. The hands that guide the thinking: Interactivity in mental arithmetic. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society. 2014;36.
54. Cowan N, Elliott EM, Saults JS, Morey CC, Mattox S, Hismjatullina A, et al. On the capacity of attention: Its estimation and its role in working memory and cognitive aptitudes. Cognitive psychology. 2005;51(1):42-100. [DOI:10.1016/j.cogpsych.2004.12.001]
55. Engle RW. Working memory capacity as executive attention. Current directions in psychological science. 2002;11(1):19-23. [DOI:10.1111/1467-8721.00160]
56. Ballard DH, Hayhoe MM, Pook PK, Rao RP. Deictic codes for the embodiment of cognition. Behavioral and Brain Sciences. 1997;20(04):723-42. [DOI:10.1017/S0140525X97001611]
57. Carlson RA, Cassenti DN. Intentional control of event counting. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2004;30(6):1235-51. [DOI:10.1037/0278-7393.30.6.1235]
58. Shafiei F, Ghassemzadeh H. The emerging approaches in the study of cognition: A review. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021;7(6):126-39 (In Persian). [DOI:10.52547/shenakht.7.6.126]
59. Cappuccio ML. Handbook of embodied cognition and sport psychology. Cambridge, Massachusetts: MIT Press; 2019. [DOI:10.7551/mitpress/10764.001.0001]
60. Rosenbaum DA. Human motor control. Cambridge, Massachusetts: Academic Press; 2009.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb