دوره 12، شماره 24 - ( 10-1401 )                   جلد 12 شماره 24 صفحات 75-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouhbani A, Kiakojouri K. The Effect of Coopetition on Football Clubs’ Performance Regarding the Mediating Role of Open Innovation and Use of Outside Knowledge. JRSM 2022; 12 (24) :56-75
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3156-fa.html
روح‌بانی آرمین، کیاکجوری کریم. تأثیر همکاری-رقابت بر عملکرد باشگاه های فوتبال با توجه به نقش میانجی نوآوری باز و استفاده از دانش بیرونی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1401; 12 (24) :56-75

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3156-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی ، karim_kia@ut.ac.ir
چکیده:   (5485 مشاهده)
عملکرد باشگاه ­های ورزشی به دلیل نقش ورزش در سلامت جامعه مورد توجه می ­باشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر همکاری-رقابت بر عملکرد با توجه به نقش میانجی نوآوری باز و استفاده از دانش بیرونی در باشگاه ­های فوتبال خصوصی منتخب استان ­های شمالی کشور پرداخته است. این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و اعضای هیئت مدیره باشگاه ­های فوتبال خصوصی استان­ های گیلان، مازندران و گلستان تشکیل دادند که 245 نفر از آنها به روش نمونه ­گیری غیرتصادفی قضاوتی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. به منظور جمع ­آوری داده از پرسشنامه های استاندارد همکاری-رقابت بونچن و فردریچ (2012)، ارزیابی هماهنگ نوآوری باز (2012)، استفاده از دانش بیرونی و عملکرد باشگاه ویمر و همکاران (2016) استفاده شد. آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های مذکور به ترتیب 0/816، 0/701، 0/797 و 0/803 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری نرم ­افزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که همکاری-رقابت بر عملکرد باشگاه ­ها به صورت مستقیم تأثیرگذار نیست، اما از طریق متغیرهای میانجی استفاده از دانش بیرونی و نوآوری باز بر عملکرد باشگاه­ ها تأثیرگذار است. همچنین مشخص شد که نوآوری باز بیشترین درصد تغییرات عملکرد باشگاه ­ها را تبیین می­کند. بنابراین فضای همکاری و رقابت با استفاده از دانش بیرونی و نوآوری باز می­تواند به گونه­ ای باشد که عملکرد باشگاه­ ها بهبود یابد.
متن کامل [PDF 973 kb]   (901 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1400/5/18 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/11/10 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. 1. Rezaei R, Badsar M, Aminfenk D. The effect of entrepreneurial orientation on organizational performance in the Agricultur Jihad Organization of West Azerbaijan Province. Agric Sci. 2016;47(4):865-77. (in Persian)
2. Nopasand Asil SM, Malekakhlagh E, Ashegh Hoseini Mehrvani M.Relationship between Talent Management and Organizational Performance. Res in Hum Resour Manag. 2014;6(1):31-51. (in Persian)
3. Shafiee SH, Kohandel M, Montazerelay M, Radinia GH. Identification, prioritization, and weighting of performance evaluation indexes of sports clubs. Sport Manag Dev. 2014;3(1):83-8. (in Persian)
4. Taperashi G, Esmaeili MR, Amirtash A. Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Performance in Sport Clubs. Sport Manag. 2018;9(4):777-92. (in Persian)
5. Nowy T, Wicker P, Feiler S, Breuer C. Organizational performance of nonprofit and for-profit sport organizations. Euro Sport Manag Q. 2015;15(2):155-75. [DOI:10.1080/16184742.2014.995691]
6. Eurobarometer S. Sport and physical activity. Brussels: TNS Opinion & Social; 2014.
7. Breuer C, Wicker P. Sports development report 2009/2010. Analysis of sport clubs' situation in Germany, Abbreviated Version. Cologne: Sportverlag Strauß; 2011.
8. Reid Howie Associates. The sustainability of local sports clubs in Scotland. Edinburgh: Scottish Executive Education Department; 2006.
9. Wemmer F, Emrich E, Koenigstorfer J. The impact of coopetition-based open innovation on performance in nonprofit sports clubs. Euro Sport Manag Q. 2016;16(3):341-63. [DOI:10.1080/16184742.2016.1164735]
10. Brant J, Lohse S. The open innovation model. ICC. 2014;2:1-28.
11. Yun JJ, Zhao X, Park K, Shi L. Sustainability condition of open innovation: Dynamic growth of alibaba from SME to large enterprise. Sustain. 2020;12(11):43-79. [DOI:10.3390/su12114379]
12. Chesbrough HW. Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business Press; 2003.
13. Trott P, Hartmann DA. Why'open innovation'is old wine in new bottles. Int J Innov Manag. 2009;13(04):715-36. [DOI:10.1142/S1363919609002509]
14. Javanmardi E, Ghodratabadi L, Atashsokhan. The Impact of Open Strategy and Innovation on Organizational Performance (Focusing on SMEs). In Fifth National Conference on Applied Research in Management and Accounting; 2019. (in Persian)
15. Babiak K, Thibault L. Challenges in multiple cross-sector partnerships. Nonprofit volunt sect Q. 2009;38(1):117-43. [DOI:10.1177/0899764008316054]
16. Hameed WU, Naveed F. Coopetition-based open-innovation and innovation performance: Role of trust and dependency evidence from Malaysian high-tech SMEs. Commer Soc Sci. 2019;13(1):209-30.
17. Wemmer F, Koenigstorfer J. Open innovation in nonprofit sports clubs. Voluntas. 2016;27(4):1923-49. [DOI:10.1007/s11266-015-9571-5]
18. Andisheh A. The Impact of Entrepreneurial Leadership on Business Performance: The Mediating Role of Open Innovation in Knowledge-Based Companies [dissertation]. [Tehran]: Shahid Beheshti University; 2020. (in Persian)
19. Hedayatnezhad Azandehi A. The Impact of Open Innovation on Innovative Performance in Mazandaran Province Industry, Mining and Trade Organization: The Modifying Role of Knowledge Structure [dissertation]. [Babol]: Rahedanesh Institute of Higher Education; 2020. (in Persian)
20. Bengtsson M, Kock S. Coopetition in business Networks-to cooperate and compete simultaneously. Ind mark manag. 2000;29(5):411-26. [DOI:10.1016/S0019-8501(99)00067-X]
21. Mohammadi M, Hajipour B, Hamidizadeh MR. Identifying and Explaining a Model of Coopetition: A Case Study of SAIPA Group. J Bus Adm Res. 2019;20(10):353-77. (in Persian)
22. Yami S, Nemeh A. Organizing coopetition for innovation: The case of wireless telecommunication sector in Europe. Ind Mark Manage. 2014;43(2):250-60. [DOI:10.1016/j.indmarman.2013.11.006]
23. Chin KS, Chan BL, Lam PK. Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy. Ind Manag Data Sys. 2008;108(4):437-54. [DOI:10.1108/02635570810868326]
24. Binandeh R. Investigating the effect of coopetition strategy on market and innovation performance [dissertation]. [Tehran]: Tehran University; 2015. (in Persian)
25. Crick JM, Crick D. Coopetition and sales performance: evidence from non-mainstream sporting clubs. Int J Entrep Behav Res. 2020;27(1):123-47. [DOI:10.1108/IJEBR-05-2020-0273]
26. Morris MH, Koçak A, Ozer A. Coopetition as a small business strategy: Implications for performance. J small bus strategy. 2007;18(1):35-56.
27. Chen H, Yao Y, Zan A, Carayannis EG. How does coopetition affect radical innovation? The roles of internal knowledge structure and external knowledge integration. J Bus Ind Mark. Forthcoming 2020. [DOI:10.1108/JBIM-05-2019-0257]
28. Iqbal J, Hameed WU. Open Innovation Challenges and Coopetition-Based Open-Innovation Empirical Evidence From Malaysia. In de Pablos PO, Zhang X, Tai Chui K, editors. Innovative Management and Business Practices in Asia. Pennsylvania: IGI Glabal; 2020. p. 144-166. [DOI:10.4018/978-1-7998-1566-2.ch008]
29. Wu J. Cooperation with competitors and product innovation: Moderating effects of technological capability and alliances with universities. Ind Mark Manag. 2014;43(2):199-209. [DOI:10.1016/j.indmarman.2013.11.002]
30. Delshab V, Winand M, Sadeghi Boroujerdi S, Hoeber L, Mahmoudian A. The impact of knowledge management on performance in nonprofit sports clubs: the mediating role of attitude toward innovation, open innovation, and innovativeness. Euro Sport Manag Q. 2020:1-22. [DOI:10.1080/16184742.2020.1768572]
31. Crick JM, Karami M, Crick D. The impact of the interaction between an entrepreneurial marketing orientation and coopetition on business performance. Int J Entrep Behav Res. Forthcoming 2020. [DOI:10.1108/IJEBR-12-2020-0871]
32. Bouncken RB, Fredrich V. Coopetition: performance implications and management antecedents. Int J Innov Manag. 2012;16(05):1-28. [DOI:10.1142/S1363919612500284]
33. The community innovation survey. The Open Innovation Harmonized Survey Questionnaire [Internet]. European :union:; 2012 [Updated 2008 November 28; Cited 2012]. Available from: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/203647/203701/Harmonised+survey+questionnaire+2012/164dfdfd-7f97-4b98-b7b5-80d4e32e73ee
34. Bacon E, Williams MD, Davies G. Coopetition in innovation ecosystems: A comparative analysis of knowledge transfer configurations. J Bus Res. 2020;115:307-16. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.11.005]
35. Singh SK, Gupta S, Busso D, Kamboj S. Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. J Bus Res. 2019;128:788-98. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.04.040]
36. Bigliardi B, Ferraro G, Filippelli S, Galati F. The influence of open innovation on firm performance. Int J Eng Bus Manag. 2020;12:1-14. [DOI:10.1177/1847979020969545]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb