دوره ۹، شماره ۱۷ - ( ۶-۱۳۹۸ )                   جلد ۹ شماره ۱۷ صفحات ۶۳-۵۱ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi panah S, Tahmasebi Boroojeni S. Merging two variables (observational learning and self-talk), is not preference one variable evermore. JRSM 2019; 9 (17) :51-63
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2909-fa.html
عظیمی پناه سجاد، طهماسبی بروجنی شهزاد. تاثیر خودگفتاری، یادگیری مشاهده‌ای و ترکیب آن بر خودکارآمدی و مهارت سرویس والیبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۱۳۹۸; ۹ (۱۷) :۵۱-۶۳

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-۱-۲۹۰۹-fa.html


۱- دانشگاه تهران
چکیده:   (۹۲۳۲ مشاهده)
 مشاهده یک مدل به یادگیرنده امکان شکل دادن طرحی از عمل می‌دهد. همچنین، خودگفتاری مکالمه‌ای است که اجرا کننده‌گان از این طریق بر اجرایشان فکر کرده و باعث تقویت آن می‌گردند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشاهده‌ای، خودگفتاری و تلفیق آنها بر عملکرد پسران بود. نمونه‌های تحقیق حاضر را 60 نفر(24/25±1/12) از پسران مقطع چهارم و پنجم ابتدایی تشکیل داد که به صورت نمونۀ در دسترس انتخاب و پس از پیش‌آزمون سرویس والیبال ایفرد به 6 گروه خودگفتاری آموزشی، خودگفتاری انگیزشی، یادگیری مشاهده‌ای،تلفیق خودگفتاری آموزشی و یادگیری مشاهده‌ای، تلفیق خودگفتاری انگیزشی و یادگیری مشاهده‌ای و گروه کنترل تقسیم شدند و به مدت یک جلسه تحت مداخله مربوط به خود قرار گرفتند. شرکت کنندگان در روز اول در مرحله اکتساب وآزمون اکتساب و 48 ساعت بعد درآزمون یادداری و انتقال شرکت کردند و در تمامی مراحل خودکارآمدی آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان داد در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال بین همۀ گروه‌های تمرینی با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0 P≤). ولی بین گروه‌های تمرینی تفاوت معنی‌دار نبود هرچند با توجه به میانگین امتیازات، گروه‌های خودگفتاری آموزشی و ترکیب خودگفتاری و یادگیری مشاهده‌ای نسبت به سایر گروه‌ها عملکرد بهتری داشتند. این نتایج از به کارگیری عوامل شناختی خودگفتاری و یادگیری مشاهده‌ای و تلفیق یادگیری مشاهده‌ای و خودگفتاری آموزشی به عنوان تسهیل‌کننده یادگیری حمایت می‌کند.
متن کامل [PDF 1266 kb]   (۲۴۶۵ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/8/17 | پذیرش: 1396/6/21 | انتشار: 1398/6/10

فهرست منابع
1. 480.
۲. نزاکت الحسینی،مریم.، موحدی، احمدرضا.، صالحی، حمید.، ۱۳۹۰، نقش بازخورد خودکنترلی در یادگیری مشاهده ای، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۷، ص:۱۰۱-۸۱.
۳. قلخانی، منوچهر.، حیرانی، علی.، تأدیبی، وحید.، ۱۳۹۰، مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی، مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۸، ص:۱۱۷-۹۹.
۴. پروین‌پور، شهاب.، بهرام،عباس.، قدیری، فرهاد.، بلالی، مرضیه.، ۱۳۸۹، تأثیر آگاهی از نتیجه بر یادگیری مشاهده‌ای در یک برنامۀ تمرینی دوتایی، پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۵، ص:۱۰۶-۸۹.
۵. قوامی، اکبر، حسینی، فاطمه سادات.، محمدزاده، حسن.، ملکی، بهنام.، برهانی، حسین.، ۱۳۹۱، تاثیر مشاهده مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۱۰، ص:۱۵۶-۱۴۳.
۶. ادوارز، ویلیام. اچ، ۲۰۱۴، یادگیری و کنترل حرکتی از نظریه تا عمل، ترجمه علی حیرانی، محمد جهانگیری، امیر وزینی طاهر، تهران: بامداد کتاب، ص: ۵۲۶.
۷. عبدلی، بهروز.، شمس، امیر.، فرخی، احمد.، ۱۳۹۲، اثــر تداخل زمینهای و نوع تمرین (مشــاهدهای، بدنی و ترکیبی) بریادگیری سرویس کوتاه، بلند و تیز بدمینتون، نشریه پژوهش در رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا(س)، شماره ۱، ص: ۸۰-۶۷.
۸. ملکی، فرزاد.، شفیع‌نیا، پروانه.، ضزغامی، مهدی.، استوان، ز.، ۱۳۹۱، تأثیر شیوه‌های مختلف آموزش مشاهده‌ای بر سطح یادگیری شناختی مهارت بالانس ژیمناستیک، پژوهش نامۀ مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، سال هشتم، شماره ۱۶، ص:۱۰۶-۸۹.
۹. طهماسبی بروجنی،شهزاد.، شهبازی، مهدی.، ایزانلو، زهرا.، ۱۳۸۹، تاثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر اجرای مهارت های پاس و شوت بسکتبال، رفتار حرکتی و روان شناسی، شماره ۷، ص:۱۰۶-۹۱.
۱۰. شریعتی،امیر.، فاضل کلخوران، جمال.، ۱۳۹۲، تاثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۱۳، ص:۱۳۳-۱۱۹.
۱۱. سلاجقه، علی.، صابری کاخکی، علیرضا.، زارع‌زاده، مهشید.، ۱۳۹۰، اثر نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه‌ی بسکتبال، رفتار حرکتی، شماره ۱۶، ص:۱۲۴-۱۱۱.
۱۲. پرویزی، نسترن.، شجاعی، معصومه.، خلجی، حسن.، دانشفر، افخم.، ۱۳۹۰، اثر تغییر توجه با استفاده از خودگویی آموزشی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دختران جوان دانشجو، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال اول، شماره ۱، ص:۵۱-۴۱.
۱۳. سوزنده‌پور، رسول.، موحدی، احمدرضا.، مظاهری، لیلا.، شریفی، غلامرضا،، ۱۳۸۸، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره۱، ص: ۷۷-۶۱.
۱۴. رضایی، لیلا.، احدی، حسن.، اسدزاده، حسن.، ۱۳۹۴، ارائه مدل علی برای انگیزش پیشرفت بر اساس ابعاد الگوی یادگیری با
۱۵. واسطه خودکارآمدی، روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، سال ششم، شماره بیستم، ص:۱۵-۱.
۱۶. افروزه، محمدصادق.، محمدزاده جهتلو،حسن.، ادریسی کلور، مصطفی.، افروزه، علی.، ۱۳۹۳، تأثیر خودگویی انگیزشی آشکار و نهان بر میزان درک فشار و عملکرد در فعالیت فزاینده تا حد واماندگی در کشتیگیران، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۲، ص:۲۴۵-۲۵۷.
۱۷. رضایی، فاطمه.، فرخی، احمد.، باقرزاده، فضل الله.، ۱۳۹۱، اثرخودگفتاری انگیزشی بر اجرای مهارت های حرکتی ساده و پیچیده بسکتبال، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۱۰، ص:۴۴-۲۹.
۱۸. اقدسی، محمدتقی.، ترابی، فرناز.، طوبی، نسرین.، ۱۳۹۲، مقایسه تاثیر خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و یادگیری پرتاب دختران در اواخر کودکی و دوره نوجوانی،رفتار حرکتی، شماره ۱۲، ص:۹۶-۸۳.
۱۹. شایان نوش‌آبادی، ابوالفضل.، حومنیان، داوود.، عابدینی پاریزی، حسین.، فاضل کلخوران، جمال.، ۱۳۹۱، اثر تعاملی الگودهی (الگوی ماهر و الگوی از خود) و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت، نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۱۰، ص: ۱۴۲-۱۲۳.
۲۰. مختاری، پونه.، شجاعی،معصومه.، دانا، امیر.، ۱۳۸۶، تاثیر تمرین مشاهده ای بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون با تاکید بر نقش میانجی گری خودکارآمدی، حرکت، شماره ۲۲، ص:۱۳۱-۱۱۷.
21. Zetou, E., et al., 2012, The effect of self-talk in learning the volleyball service skill and self-efficacy improvement, Journal of Human Sport & Exercise,7(4):p.794-805. [DOI:10.4100/jhse.2012.74.07]
22. Buchanan, J.J. and N. Dean, 2014, Consistently modeling the same movement strategy is more important than model skill level in observational learning contexts. Acta psychologica,. 146: p. 19-27. [DOI:10.1016/j.actpsy.2013.11.008]
23. Somogyi, E., et al., 2015., The roles of observation and manipulation in learning to use a tool. Cognitive Development,. 35: p. 186-200. [DOI:10.1016/j.cogdev.2015.06.002]
24. Boutin, A., et al., 2010., Role of action observation and action in sequence learning and coding. Acta Psychologica,. 135(2): p. 240-251. [DOI:10.1016/j.actpsy.2010.07.005]
25. Hardy, J., K. Begley, and A.W. Blanchfield,2015, It's good but it's not right: instructional self-talk and skilled performance. Journal of Applied Sport Psychology,. 27(2): p. 132-139. [DOI:10.1080/10413200.2014.959624]
26. Hatzigeorgiadis, A., et al., 2013, Self-talk and Competitive Sport Performance. Journal of Applied Sport Psychology, 26: 82-95 [DOI:10.1080/10413200.2013.790095]
27. Zourbanos, N., et al., 2013, The effects of motivational self-talk on self-efficacy and performance in novice undergraduate student, The Sport Psychologist, 27, 171-176. [DOI:10.1123/tsp.27.2.171]
28. Palmer, S.L., 1992, A comparison of mental practice techniques as applied to the developing competitive figure skater. The Sport Psychologist,. 6(2): p. 148-155. [DOI:10.1123/tsp.6.2.148]
29. Meyers, A.W., Sch lesser, R., 300ke, C.J., & Cnvillier, C, 1979, Cognitive contribntions to thedevelopment of gymnastics skills. Cognitive Trapy and Research, 3, 75-84. [DOI:10.1007/BF01172721]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb