دوره 8، شماره 16 - ( 9-1397 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 123-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamverdi S, Andam R, Bagheri H. The role of spiritual intelligence and identity styles on work involvement of sports volunteers. JRSM 2018; 8 (16) :113-123
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2777-fa.html
امام وردی شهربانو، اندام رضا، باقری هادی. نقش هوش معنوی و سبک‌های هویت در عجین شدن کاری داوطلبان ورزشی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (16) :113-123

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2777-fa.html


چکیده:   (6857 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش هوش معنوی و سبک­های هویت در عجین شدن کاری داوطلبان ورزشی سیزدهمین دوره المپیاد دانشجویی دانشگاه­های کشور بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه­ی نیروهای داوطلب شرکت­کننده در سیزدهمین المپیاد فرهنگی_ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه­های سراسر کشور بودند. با توجه به محدود بودن تعداد داوطلبان (230 نفر) شرکت کننده در این رویداد، نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد (N=n). برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه­های استاندارد هوش معنوی کینگ (2008)، سبک­های هویت برزونسکی (1992) و عجین شدن کاری لاداهل و کنجر (1965) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها نشان داد که هوش معنوی تأثیر مستقیم و مثبتی در سبک­های هویت دارد؛ همچنین سبک­های هویت تأثیر مستقیم و معناداری بر عجین شدن کاری دارد. در ضمن، هوش معنوی به طور غیر مستقیم و به واسطه سبک­های هویت بر عجین شدن کاری تأثیر مثبت دارد. بنابراین بهبود هوش معنوی می­تواند از طریق تقویت مؤلفه­های هویت، احتمال عجین شدن کاری داوطلبان ورزشی را بیشتر کند و مدیران با در نظر گرفتن این مؤلفه­ها در هنگام جذب داوطلبان می­توانند با طراحی برنامه­های آموزشی بهتر، وابستگی داوطلبان را به محیط بیشتر و از این طریق داوطلبان رویدادی و کوتاه مدت را به داوطلبان سنتی و درازمدت تبدیل کنند.
متن کامل [PDF 1475 kb]   (1728 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1395/10/14 | پذیرش: 1396/11/2 | انتشار: 1397/9/8

فهرست منابع
1. چلادورای، پاکیانتان و مادلا، آلبرتو. (1388). مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک. ترجمه امیدی، علیرضا؛ صفری، سمیه و اسکندری، اسماعیل. تهران، انتشارات بامداد کتاب، چاپ اول.
2. کریمی، زهرا؛ و اندام، رضا. (1394). بررسی ارتباط بین اخلاق کار و رضایتمندی و تعهد داوطلبان رویدادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. ص 3.
3. قلی پور، آرین؛ 1386 ، " مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی)"، انتشارات سمت ، چاپ اول.32.
4. رستگار، عباسعلی؛ موسوی داودی، سید مهدی؛ و فرتاش، کیارش. (1392). بررسی تأثیر عجین شدن با شغل بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت. فصل نامه مدیریت سازمان های دولتی، شماره 4، 110-89..
5. رجبی، مجید؛ حمیدی، مهرزاد و جلالی فراهانی، مجید. (1393). پیش‌بینی تعهد سازمانی مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها از طریق رضایت شغلی و عجین شدن با شغل آنان. نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال 2، شماره 1، ص 44-35.
6. نیازی تبار، مریم؛ حمیدی، مهرزاد و حسینی، سیدعماد. (1392). ارتباط عوامل انگیزشی-بهداشتی و عجین شدن با شغل در کارکنان کمیته‌ی ملی المپیک ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 19، ص 61-52.
7. جورابچی بخارائی، صفورا؛ اسمعیلی، نرگس؛ فهمیم دوین، حسن؛ حیدرپناهی، سهیل و حمیدی، مهرزاد. (1390). ارتباط تعهد سازمانی و عجین شدن با وظیفه داوطلبان دانشکده‌های تربیت بدنی تهران. فصل‌نامه تحقیقات علوم ورزشی، سال اول، شماره 2، 62-53.
8. قلی پور، آرین؛ سلامی، هادی؛ و عینیان، مجیده. (1388). تبیین اثرات شخصیت بر تضاد کار خانواده و پیامدهای آن بر کارکنان. مجله مدیریت توسعه و تحول 1، 40-29.
9. محمدی گوندره، پروین. (1391). رابطه سبک های هویت و سبک‌های تفکر با مسئولیت پذیری دانش آموزان. نشریه علوم رفتاری، دوره 4، شماره 13، 144-133.
10. فولاد چنگ، محبوبه؛ شیخ‌الاسلامی، راضیه؛ و صفری، هاجر. (1389). پیش‌بینی سبک‌های پردازش هویت نوجوانان بر اساس ابعاد فرزندپروری. مجله روانشناسی، دوره 14، شماره 1، 17-3.
11. برقی‌مقدم، جعفر؛ مشرف جوادی، بتول؛ مظفری، سید امیر احمد و گروسی فرشی، میرتقی. (1394). ارتباط سبک‌های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت. فصل‌نامه مدیریت بهره‌وری (فراسوی مدیریت)، دوره 3، شماره 11.
12. پورسلطانی، حسین؛ میرزائی، فهیمه؛ و زارعیان، حسین. (1392). ارتباط هوش معنوی و هوش فرهنگی با بهره‌وری کارکنان پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 20، 36-15.
13. سلیمانیان, علی اکبر؛ درودی، حمید؛ و گل‌پیچ، زینب. (1392). پیش بینی رشد شغلی بر اساس سبک‌های هویت در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر بجنورد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 68، 175-161.
14. سلمان‌پور، صدیقه؛ علی‌نژاد، ایلناز؛ مسافر یادگاری، لیلا و بایرام‌نژاد، حوریه. (1394). بررسی رابطه بین هوش معنوی و سبک-های هویت در دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نقده. اولین همایش ملی اسلام و سلامت روان، بندرعباس، جهاد دانشگاهی هرمزگان،http://www.civilica.com/Paper-CIMH01-CIMH01_018.html
15. قناعت، مرتضی. (1394). پایان نامه کارشناسی ارشد" ارتباط بین هوش معنوی، سلامت روان و تصمیم‌گیری اخلاقی در معلمان تربیت بدنی". دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود.
16. ثابتی راد، مصطفی. (1392). پایان‌نامه کارشناسی ارشد "بررسی ارتباط بین هوش معنوی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت-بدنی". دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود.
17. سمیاری، حسن؛ هروی کریموی، مجیده؛ نصیری، ملیحه و عربی، فاطمه. (1394). بررسی ارتباط بین هوش معنوی و سلامت عمومی دانشجویان. نشریه روان پرستاری، دوره 3، شماره 1، ص 58-47.
18. قاسمی، حمید؛ رضایی صوفی، مرتضی و اشراقی، امیر. (1393). ارتباط بین هوش معنوی و انگیزه داوطلبی در انجمن‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش. فصل‌نامه تعلیم و تربیت، شماره 124، ص 158-139.
19. پهلوان شریف، سعید؛ و مهدویان، وحید. (1394). مدل‌سازی معادلات ساختاری با AMOS. تهران، چاپ اول، انتشارات بیشه.
20. Clary, E. (2004). Volunteer Sustainability: How nonprofits can sustain volunteers' commitment. Snapshots: Research Highlights from the Nonprofit Sector Research Fund, 36. p. 1-6.
21. Martin, T.N. & J.C. Hafer (1995). "The Multiplicative Interaction Effects of Job Involvement and Organizational Commitment Turnover Intentions of Full-and Part-time Employees", Journal of Vocational Behavior, 46 (3), P.310-331. [DOI:10.1006/jvbe.1995.1023]
22. Hollway, S. (2001). Vital volunteers. Australian Leisure Management. (30): p 58-59.
23. Kahn, W.A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of management journal,. 33(4): p. 692-724. [DOI:10.5465/256287]
24. Moynihan, Donald P. and Pandey, Sanjay K. (2007). Finding Workable Levers Over Work Motivation Comparing Job Satisfaction, Job Involvement, and Organizational Commitment. Administration and Society, Vol. 39, No. 7, pp. 803-832. [DOI:10.1177/0095399707305546]
25. Maslach, C.; W.B. Schaufelli & M.P. Leiter (2001). "Job Burnout", Annual Review of Psychology, 52, P.397-422. [DOI:10.1146/annurev.psych.52.1.397]
26. May, D.R.; R.L. Gilson & L.M. Harter (2004). "The Psychological Conditions of Meaningfulness, Safety and Availability and the Engagement of the Human Spirit at Work", Journal of Occupational & Organizational Psychology, 77, P.11-37. [DOI:10.1348/096317904322915892]
27. Perrin, T. (2006). Managing Global Pay and Benefits (2005-2006 Worldwide Total Remuneration Survey Report). Stamford, CT: Towers Perrin.
28. Richman, A. (2006). "Everyone Wants an Engaged Workforce How Can you Create it?", Workspan, Vol. 49, pp. 36-9.
29. Bates, S. (2004). "Getting Engaged", HR Magazine, 49 (2), P.44-51.
30. Johnson, G. (2004), "Otherwise Engaged", Training, 41 (10), P.4.
31. Kowalski, B. (2003). "The Engagement Gap", Training, 40 (4), P.62.
32. McMillan, L., McMillan, H. W., O'Driscoll, M. P., Nigel V. M., and Brady, E. C. (2001). Understanding workaholism: Data synthesis, theoretical critique, and future design strategies. International Journal of Stress Management, 8(2): p 69-91. [DOI:10.1023/A:1009573129142]
33. Schaufeli, W. B., Taris, T. W., and Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout, and work engagement: three of a kind or three different kinds of employee well‐being? Applied Psychology, 57(2): p 173-203. [DOI:10.1111/j.1464-0597.2007.00285.x]
34. Reade, C.) 2001). Antecedents of organizational identification in multinational corporations: Fostering psychological attachment to the local subsidiary and the global organization. International Journal of Human Resource Management, 12(8): p. 1269-1291. [DOI:10.1080/09585190110083794]
35. Berzonsky, M. D. (1994). Self-identity: The relationship between process and content. Journal of research in personality, 28(4): p. 453-460. [DOI:10.1006/jrpe.1994.1032]
36. Erikson, E. H. (1963). Childhood and society (Rev. ed.). New York: Norton.
37. Berzonsky, M. D. (1997). Identity development, control theory, and self-regulation An individual differences perspective. Journal of Adolescent Research, 12(3): p. 347-353. [DOI:10.1177/0743554897123003]
38. Berzonsky, M. D, and Neimeyer, G. J. (1994) .Ego identity status and identity processing orientation: The moderating role of commitment. Journal of Research in Personality, 28(4): p. 425-435. [DOI:10.1006/jrpe.1994.1030]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb