دوره 12، شماره 23 - ( 6-1401 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 70-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamboushi L, Arabameri E, Shahbazi M, Zeidabady R. The Effect of Motor Dependent/Independent Visual Perception Training on Visual-Motor Integration and Fine Motor Skills of 7-8-year-old Children: The Retest of Movement Hypothesis. JRSM 2022; 12 (23) :55-70
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2670-fa.html
همبوشی لاله، عرب عامری الهه، شهبازی مهدی، زیدآبادی رسول. اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی-حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان 7 و 8 ساله: باز آزمایی فرضیه حرکت. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1401; 12 (23) :55-70

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2670-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار
2- دانشگاه تهران ، eameri@ut.ac.ir
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (4729 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان 7 و 8 ساله بود. بدین منظور، 107 نفر از دانشآموزان کلاس اول دبستان شهرستان سبزوار به‌صورت هدفمند (شرایط اقتصادی و فرهنگی یکسان، سلامت جسمانی و ذهنی و دید کامل با یا بدون عینک) انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت(هر گروه 32 نفر) و یک گروه کنترل (43 نفر) قرار گرفتند. پس از برگزاری پیش‌آزمون، آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی، به مدت 6 هفته و هر هفته، سه جلسه 45 دقیقه­ای به تمرین پرداختند و سپس پس‌آزمون در دو گروه برگزار شد. پس از بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها و همگنی واریانس‌ها به‌وسیله آزمون شاپیروویلک و لوین از آزمون تحلیل کوواریانس به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 19 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان 7 و 8 ساله تأثیر معنی­داری دارد؛ اما بین این دو شیوه تمرینی تفاوت معنی­داری وجود نداشت. این نتایج هم‌راستا با فرضیه حرکت نشان داد، مسئله‌ی مهم در رشد ادراکی و ادارکی- حرکتی توجه فرد به محرک­های بینایی در محیط بوده و وجود حرکت در تمرینات بینایی الزامی نمی‌باشد.
متن کامل [PDF 615 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/7/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/3 | انتشار: 1401/6/10

فهرست منابع
1. 1. Case-Smith J. Occupational therapy for children. St. Louis, Missouri. Mosby, Inc; 2001.
2. Kord Noghabi R, Dartaj F. Hanjaryabi, ravaie va payaie Azmone Roshde Edrak Didari Frastig Dar Bein Danesh Amozan Payehaie Aval Va Dovom Dore Ebtedaie Shahr Tehran. The Quarterly of Applied Psychology. 2007;2(2). [ in Persian ]
3. Volman M, van Schendel BM, Jongmans MJ. Handwriting difficulties in primary school children: A search for underlying mechanisms. The American Journal of Occupational Therapy. 2006;60(4):451-60. [DOI:10.5014/ajot.60.4.451]
4. Shams A, Eslami M, Sangari M. Moarefi Majmoee Azmonhaye Sanjesh Va Arzyabi Rooshd HarkatiDar Dasr Chap. [ in Persian ]
5. Bonifacci P. Children with low motor ability have lower visual-motor integration ability but unaffected perceptual skills. Human movement science. 2004;23(2):157-68. [DOI:10.1016/j.humov.2004.08.002]
6. Jafarzadeh pour E, Akbar Fahimi M, Bidi Z, Hasani Mehraban A. A comparative study of visual perception in the elderly residing in Sabzevar. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2014;20(4):416-22. [ in Persian ]
7. Sood V, Ahmad W, Chavan B. Effect of bocce game on developing visual motor integration among children with intellectual disability. Journal of Disability Management and Rehabilitation. 2016:54-8.
8. Barnhardt C, Borsting E, Deland P, Pham N, Vu T. Relationship between visual-motor integration and spatial organization of written language and math. Optometry and Vision Science. 2005;82(2):138-43. [DOI:10.1097/01.OPX.0000153266.50875.53]
9. Abou-El-Saad T, Afsah O, Baz H, Shaaban W. The relationship between visual-motor integration and handwriting skills in Arabic-speaking Egyptian children at the age of 4-6 years. The Egyptian Journal of Otolaryngology. 2017;33(4):663-9. [DOI:10.4103/ejo.ejo_44_17]
10. Kaiser M-L, Albaret J-M, Doudin P-A. Relationship between visual-motor integration, eye-hand coordination, and quality of handwriting. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2009;2(2):87-95. [DOI:10.1080/19411240903146228]
11. Sulik MJ, Haft SL, Obradović J. Visual-motor integration, executive functions, and academic achievement: Concurrent and longitudinal relations in late elementary school. Early Education and Development. 2018;29(7):956-70. [DOI:10.1080/10409289.2018.1442097]
12. Jameel HT, Nabeel T. Effects of visual perception training on legibility of Urdu Handwriting. Science International. 2016;28(2):1063-6.
13. Precenzano F, Ruberto M, Parisi L, Salerno M, Maltese A, Gallai B, et al. Visual-spatial training efficacy in children affected by migraine without aura: a multicenter study. Neuropsychiatric Disease and Treatment. 2017;13:253. [DOI:10.2147/NDT.S119648]
14. Africa EK, van Deventer KJ. A motor-skills programme to enhance visual motor integration of selected pre-school learners. Early Child Development and Care. 2017;187(12):1960-70. [DOI:10.1080/03004430.2016.1201478]
15. Poon K, Li-Tsang C, Weiss T, Rosenblum S. The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in developmental disabilities. 2010;31(6):1552-60. [DOI:10.1016/j.ridd.2010.06.001]
16. Sabbaghi A, Heyrani A, Yousefi B. The Effect of Selected Perceptual-Motor Training program on Perceptual - Visual portion in Children. Sports psychology. 2014;6(1):881-90. [ in Persian ]
17. Kim H, Carlson AG, Curby TW, Winsler A. Relations among motor, social, and cognitive skills in pre-kindergarten children with developmental disabilities. Research in developmental disabilities. 2016;53:43-60. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.01.016]
18. Grace N, Enticott PG, Johnson BP, Rinehart NJ. Do handwriting difficulties correlate with core symptomology, motor proficiency and attentional behaviours? Journal of autism and developmental disorders. 2017;47(4):1006-17. [DOI:10.1007/s10803-016-3019-7]
19. Gallahue DL, Ozmun JC. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. Tehran: Bamdad Ketab; 2002. 116 p. [ in Persian ]
20. Ahmadi A, Behpajoh A. The Efficacy of Sensorimotor Exercises on Motor, Social Interaction, and Communication Skills and Stereotypic Behaviors of Children with Autism Spectrum Disorders. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2016;14(2):219-28. [ in Persian ]
21. Lin L-Y, Cherng R-J, Chen Y-J. Effect of touch screen tablet use on fine motor development of young children. Physical & occupational therapy in pediatrics. 2017;37(5):457-67. [DOI:10.1080/01942638.2016.1255290]
22. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach. Tehran: Abij; 2017. 51-143 p. [ in Persian ] [DOI:10.4324/9781315213040]
23. Haywood KM, Getchell N. Life span motor development. Tehran: Avaye Zohor; 2005. [ in Persian ]
24. Gallahue DL, JC O. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. Tehran: Elm Va Harkat; 2011. 405-7 p. [ in Persian ]
25. Alfailakawi A. THE EFFECTS OF VISUAL TRAINING ON VISION FUNCTIONS AND SHOOTING PERFORMANCE LEVEL AMONG YOUNG HANDBALL PLAYERS. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health. 2016;16(1).
26. Ghasemzadeh S, Naghdi N, Afrooz GA. The Effect of Games and Activities Based on Sher's Project on Fine and Gross Motor Skills in Slow-Paced Children. Journal of Sports and Motor Development and Learning. 2017;9(3):445-56. [ in Persian ]
27. Askari tabar Es, Shahabi Kaseb M, Estiri Z. The effect of selected visual and visual-motor training programs on the components of visual perception related to movement in children with lazy eye. Sabzevar: Hakim Sabzevari University; 2016. [ in Persian ]
28. DL G, Ozmun JC. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. Tehran: Elm Va Harekat; 2011. 365 p. [ in Persian ]
29. Chen M-D, Tsai H-Y, Wang C-C, Wuang Y-P. The effectiveness of racket-sport intervention on visual perception and executive functions in children with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning. Neuropsychiatric disease and treatment. 2015;11:2287. [DOI:10.2147/NDT.S89083]
30. Biswas SK, Paul M, Sandhu JS. Role of sports vision and eye hand coordination training in performance of table tennis players. Brazilian Journal of Biomotricity. 2011;5(2):106-16.
31. Bapirzadeh E, Musavi SV, Hossein Khanzadeh AA. The Effectiveness of Strategies to Strengthen Working Memory and Visual Perception on Improving Spelling Performance of Students with Learning Disabilities. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2016;6(0):177-83. [ in Persian ]
32. Price S, Jewitt C, Crescenzi L. The role of iPads in pre-school children's mark making development. Computers & Education. 2015;87:131-41. [DOI:10.1016/j.compedu.2015.04.003]
33. Mangen A, Velay J-L. Digitizing literacy: reflections on the haptics of writing. Advances in haptics. 2010;1(3):86-401. [DOI:10.5772/8710]
34. Torabi F. Motor Development. 1st, editor. Tehran: Payam-e Noor University; 2016. [ in Persian ]
35. Kephart NC. Perceptual-motor aspects of learning disabilities. Exceptional children. 1964;31(4):201-6. [DOI:10.1177/001440296403100406]
36. Barsch RH. A MOVIGENIC CURRICULUM, AN EXPERIMENTAL APPROACH TO CHILDREN WITH SPECIAL LEARNING DISABILITIES CONDUCTED AT THE LONGFELLOW SCHOOL, MADISON, WISCONSIN, DURING THE 1964-65 SCHOOL YEAR. 1965.
37. DL G, Ozmun JC. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. . 1st, editor. Tehran: Bamdad ketab; 2002. 177 p. [ in Persian ]
38. Haywood KM, Getchell. N. Life Span Motor Development. Tehran: Avaye Zohor; 2005. 41-38 p. [ in Persian ]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb