چکیده: (5691 مشاهده)
هدف این پژوهش مقایسه کیفیت آموزشی رشته تربیتبدنی در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری در استان اردبیل بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیتبدنی در دانشگاههای دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق ازطریق چهار پرسشنامه پاسخبسته (80 سؤال) برای عملکرد تحصیلی دروس تخصصی نظری نمونه تحقیق و پرسشنامه اطلاعات فردی و یک پرسشنامه خودپنداره تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل تکتک سؤالات پرسشنامه بهصورت توزیع فراوانی، درصد میانگین استفاده شد و از بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق و تعیین تفاوتهای احتمالی کیفیت آموزشی دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری و از آزمون تی مستقل و خیدو استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS.V.18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد کیفیت آموزشی رشته تربیتبدنی در دروس تخصصی نظری در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری دارد و کیفیت آموزشی گروه حضوری در دروس نظری نسبت به گروه نیمهحضوری بالاتر است. کیفیت آموزشی در دروس عملی در دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری ندارد و نمرههای گروه نیمهحضوری نسبت به گروه حضوری در دروس عملی بالاتر است. بین سطح خودپنداره تحصیلی و معدل دیپلم متوسطه در دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین بین سن، وضعیت تأهل و نحوه تأمین هزینههای تحصیلی و ترتیب انتخاب رشته کنکور سراسری تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد در نهایت، مشاهده شد که بین جنس، وضعیت اشتغال و نوع دیپلم متوسطه بین دو نظام آموزش حضوری و نیمهحضوری تفاوت معنیداری وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1393/5/24