Ramzaninezhad R, Hematinezhad M A, Andam R, Zare S, Sadeghpoor N. The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership Styles with Organizational Commitment of Physical Educators. JRSM 2011; 1 (1) :63-72
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-137-fa.html
رمضانی نژاد رحیم، همتی نژاد مهرعلی، اندام رضان، زارع صبا، صادق پور نعمت الله. رابطه سبک های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1390; 1 (1) :63-72
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-137-fa.html
1- دانشیار دانشگاه گیلان
2- استادیار دانشگاه گیلان
3- استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
4- کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
5- کارشناس ارشد تربیت بدنی
چکیده: (10623 مشاهده)
هدف این تحقیق بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولگرا، عملگرا و سبک بدون رهبری مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی استان همدان است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران (110 نفر) و دبیران تربیت بدنی مدارس استان همدان (200 نفر) تشکیل دادهاند. نمونه آماری در این تحقیق برابر با جامعه آماری بود؛ ولی 95 مدیر (86 درصد) و 164 دبیر تربیت بدنی (82 درصد) در تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری سبکهای رهبری از پرسشنامه چندعاملی رهبری(MLQ) و برای اندازهگیری تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد آلن و مییر (OCQ)استفاده شد. ثبات درونی این پرسشنامهها در تحقیق حاضر به ترتیب 76 /0r= و 78/0 r=محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب کندال در سطح 05/0 p &le استفاده گردید.
نتایج نشان داد بین کلیه خردهمقیاسهای سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران و تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بیشترین رابطه معنیدار نیز بین سبک رهبری تحولگرا با تعهد هنجاری 48/0 r= و سبک رهبری عمل گرا با تعهد مستمر 40/0= r بود. ولی بین سبک مدیریت بدون رهبری مدیران با تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتههای تحقیق، مدیران مدارس با ترکیب سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا میتوانند میزان تعهد سازمانی دبیران را حفظ کنند و ارتقا دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/6/24