Safari S, Tondnevis F, Hadavi F. Relationship between organizational structure and innovation of staff experts of Physical Education Organization. JRSM 2011; 1 (1) :53-62
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-136-fa.html
صفری سمیه، تندنویس فریدون، هادوی فریده. ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1390; 1 (1) :53-62
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-136-fa.html
1- دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت معلم
2- دانشیار دانشگاه تربیت معلم
3- استادیار دانشگاه تربیت معلم
چکیده: (8626 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی کشور بود.
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی تشکیل داد که 160 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدهاند. روش تحقیق از نوع همبستگی و ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی، پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز(1987) و پرسشنامه
استانداردشده نوآوری پاتچن و فیفر(1986) بود. اعتبار صوری و محتوایی ابزار به همت متخصصان بررسی شده و پایایی مربوط به پرسشنامههای ساختار سازمانیو نوآوری نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.78 و 0.73 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنیداری وجود داشت (0.011 p=). بین پیچیدگی و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنیداری مشاهده نشد (0.053 p=). بین رسمیت و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنیدار وجود داشت (0.00 p=). بین تمرکز و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنیدار وجود داشت (0.02p=). بین سطح تحصیلات و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنیدار وجود داشت و در نهایت، بین جنسیت و سابقه خدمت با نوآوری کارشناسان رابطه معنیداری مشاهده نشد. یافتههای تحقیق بیانگر این است که دو مؤلفه رسمیت و تمرکز با نوآوری کارشناسان رابطه عکس دارد و جنسیت و میزان سابقه خدمت کارشناسان عاملی برای اولویتبندی یا گزینش آنها جهت کسب ایدههای نو محسوب نمیشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/6/24