[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۳۲، شماره ۹۶ - ( ۲-۱۴۰۳ ) ::
جلد ۳۲ شماره ۹۶ صفحات ۱۰۹-۸۳ برگشت به فهرست نسخه ها
نیماپژوهی در ترازوی نقد دانشگاهی و غیردانشگاهی: بررسی انتقادی مبانی و رویکردها مطالعه موردی: تقی پورنامداریان و رضا براهنی
ابراهیم حسنکلو* ۱، رضا چراغی۲
۱- دانشگاه گیلان ، hasanaklou@webmail.guilan.ac.ir
۲- دانشگاه گیلان
چکیده:   (۲۱۶۱۳ مشاهده)
جدال بر سر نظریه ادبی و شعر نیما سابقه‌ای طولانی دارد. منتقدان ادبی هرکدام از ظن خود یار نیما شده‌اند و تفسیر مخصوصی از او ارائه داده‌اند. مسئله این پژوهش بازخوانی انتقادی آرای پورنامداریانِ دهه هفتاد و براهنی، در جایگاه نمایندگان نقد دانشگاهی و غیردانشگاهی، خواهد بود. این پژوهش نشان داد که پورنامداریان و براهنی گاه در فهم خود از نیما دچار افراط شده‌اند. نتیجه آنکه پورنامداریان علی‌رغم تلاش برای فهم نو از نیما همچنان گرفتار سنّت‌های کلیشه‌ای نقد ادبی است که باعث می‌شود شعر نو را ذیل شعر سنّتی تعریف کند. در سوی دیگر نیز براهنی از فرآیند تاریخی نظریه‌پردازی و شعر نیما غفلت کرده، در بعضی آرای خود به افراط گراییده و از بحرانی خبر می‌دهد که در شعر دهه هفتاد به بعد شاهد آن هستیم. به‌عبارتی، سنّت و مدرنیته در آرای این دو منتقد به‌وضوح سر ناسازگاری با هم دارند. پورنامداریان می‌خواهد شعر مدرن را با نقد سنّتی بیامیزد و براهنی در نقد خود دچار جزم‌اندیشی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نیما یوشیج، نظریه ادبی، نقدِ نقد ادبی، منتقدان دانشگاهی و غیردانشگاهی، شعر نو
متن کامل [PDF 692 kb]   (۴۲۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
فهرست منابع
۱. آرین‌پور، یحیی (۱۳۷۲). از صبا تا نیما. جلد دوم. تهران: زوار.
۲. آرین‌پور، یحیی (۱۳۸۲). از صبا تا نیما. جلد سوم. تهران: زوار.
۳. احمدی، بابک (۱۳۸۰). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
۴. اخوان‌ثالث، مهدی (۱۳۶۹). بدایع و بدعت‌ها و عطا و لقای نیما یوشیج. تهران: بزرگمهر.
۵. اکبریانی، محمدهاشم (۱۳۹۸). ایدئولوژی و ادبیات (بررسی تطبیقی اندیشه‌های حافظ، مولوی، خیام، شاملو و فروغ). تهران: مروارید.
۶. ارباب‌شیرانی، سعید؛ الیاسی بروجنی، سعید (۱۳۷۲). فرمالیسم چیست. ادبیات داستانی. سال اول. شمارة ۷: ۱۲-۱۵.
۷. اروین، ترنس (۱۳۹۹). تاریخ فلسفة غرب(۱): تفکر در دورة باستان. ترجمة حسن فتحی. تهران: سمت.
۸. اشمیت، لارنس‌ک (۱۳۹۵). هرمنوتیک. ترجمة علیرضا حسن‌پور. تهران: نقش‌ونگار.
۹. ایگلتون، تری (۱۳۶۸). پیش‌درآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز.
۱۰. باختین، میخائیل (۱۳۸۷). تخیل مکالمه‌ای: جستارهایی دربارة رمان. ترجمة رؤیا پورآذر. تهران: نی.
۱۱. بارت، رولان (۱۳۷۷). نقد و حقیقت. ترجمة شیرین‌دخت دقیقیان. تهران: مرکز.
۱۲. براهنی، رضا (۱۳۶۲). قصه‌نویسی. تهران: نو.
۱۳. براهنی، رضا (۱۳۶۸). جنون نوشتن (گزیدة آثار رضا براهنی). تهران: رسام.
۱۴. براهنی، رضا (۱۳۷۴الف). خطاب به پروانه‏ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم. تهران: مرکز.
۱۵. براهنی رضا (۱۳۷۴ب). گزارش به نسل بی‌سن فردا. تهران: مرکز.
۱۶. براهنی، رضا (۱۳۸۰الف). بحران نقد ادبی و رسالة حافظ. تهران: دریچه.
۱۷. براهنی، رضا (۱۳۸۰ب). طلا در مس. تهران: زریاب.
۱۸. پارسی‌نژاد، ایرج (۱۳۸۰). روشنگران ایرانی و نقد ادبی. تهران: سخن.
۱۹. پورنامداریان، تقی (۱۳۷۷). خانه‏ام ابری است (شعر نیما از سنّت تا تجدد). تهران: سروش.
۲۰. پورنامداریان، تقی؛ بیرانوندی، محمد (۱۳۸۵). چرا نیما را شاعر «آی آدم‌ها» می‌نامند؟. زبان و ادبيات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال چهاردهم. شمارة ۵۵: ۱۹-۳۶.
۲۱. پینکارد، تری (۱۳۹۵). فلسفة آلمانی ۱۷۶۰-۱۸۶۰. ترجمة ندا قطرویی. تهران: ققنوس.
۲۲. تاتارکیویچ، ووادیسواف (۱۳۸۱). فرم در تاریخ زیبایی‌شناسی. ترجمة کیوان دوستخواه. فصلنامة هنر. شمارة ۵۲: ۴۶-۶۱.
۲۳. تاتارکیویچ، ووادیسواف (۱۴۰۰). تاریخ مفاهیم بنیادین زیبایی‌شناسی. ترجمة حمیدرضا بسحاق. تهران: گیلگمش.
۲۴. تودوروف، تزوتان (۱۳۹۲). نظریة ادبیات؛ متن‌هایی از فرمالیست‌های روسی. ترجمة عاطفه طاهایی. تهران: دات.
۲۵. خسروی شکیب، محمد (۱۳۸۹). شعر معاصر و چهار فرم غیرروایی. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال هجدهم. شمارة ۶۸: ۶۹-۸۹.
۲۶. دستغیب، عبدالعلی (۱۳۸۷). چگونگی شکل‌بندی و ساخت فرم در شعر نو فارسی. کتاب ماه ادبیات. سال دوم. شمارة ۲۱: ۳-۱۵.
۲۷. رحیمی، سعید (۱۳۹۵). خطاب به پروانه‌ها، دربارة نظریة شعری رضا براهنی. نقد کتاب ادبیات. سال دوم. شمارة ۶: ۱۸۹-۲۱۰.
۲۸. روزن، استنلی (۱۴۰۱). ستیز فلسفه و شعر؛ پژوهش‌هایی در اندیشة باستان. ترجمة غلامرضا اصفهانی. تهران: شب‌خیز.
۲۹. شاهکویی، محمدحسن (۱۳۹۳). فرمالیسم روسی ـ تناقض‌های فلسفی. تهران: رسانش نوین.
۳۰. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (۱۳۹۱). رستاخیز کلمات (درس‌گفتارهایی دربارة نظریة ادبی صورتگرایان روس). تهران: سخن.
۳۱. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (۱۳۹۳). فرم چیست. بخارا. شمارة ۱۰۳: ۸-۱۸.
۳۲. طاووسی، سهراب (۱۳۹۵). آیین صورتگری (تأملی در فرمالیسم و کاربرد آن در شعر معاصر ایران). تهران: ققنوس.
۳۳. عارف، عباس (۱۳۵۷). تعبیری از فرم/ فهمی از شکل. دنیای سخن. سال یازدهم. شمارة ۷۲: ۴۶-۵۰.
۳۴. فتوحی، محمود؛ علی‌نژاد، مریم (۱۳۸۶). نوآوری نیما در فرم درونی شعر فارسی. پژوهش‌های ادبی. سال پنجم. شمارة ۱۸: ۱۰۳-۱۱۶.
۳۵. فرهادپور، مراد (۱۳۸۰). فرم. کتاب ماه و ادبیات و فلسفه. شمارة ۵۲-۵۳: ۲۴-۳۵.
۳۶. قاسمی‌پور، قدرت (۱۳۸۶). درآمدی بر فرمالیسم در ادبیات. اهواز: رسش.
۳۷. کاظم‌زاده، رقیه (۱۳۸۹). فرم در غزل نو، با تکیه بر اشعار غزل‌سرایان معاصر. نامة پارسی. شمارة ۵۲: ۱۶۷-۱۸۶.
۳۸. کانت، ایمانوئل (۱۳۸۸). نقد قوة حکم. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. تهران: نی.
۳۹. کانت، ایمانوئل (۱۳۸۹). نقد عقل محض. ترجمة بهروز نظری. کرمانشاه: باغ نی.
۴۰. کمالی، امیر (۱۳۹۵). مانیفست خاموشان (تأملاتی دربارة نیما به میانجی افسانه). تهران: اختران.
۴۱. لنگرودی، شمس (۱۳۷۷). تاریخ تحلیلی شعر نو. جلد اول. تهران: مرکز.
۴۲. لوکاچ، جورج (۱۳۶۹). فرم ویژة رمان. ترجمة محمد پوینده. کلک. شمارة ۱۱-۱۲: ۶۹-۷۷.
۴۳. لوکاچ، جورج (۱۳۸۰). نظریة رمان. ترجمة حسن مرتضوی. تهران: قصه.
۴۴. لوکاچ، جورج (۱۳۸۲). جان و صورت. ترجمة رضا رضایی. تهران: ماهی.
۴۵. مارتین، والاس (۱۳۸۲). نظریه‌های روایت. ترجمة محمد شهبا. تهران: هرمس.
۴۶. نجاتی، علی‌محمد (۱۳۹۴). فرهنگ نیماپژوهی: کتاب‌شناسی توصیفی نیما یوشیج. تهران: فردوس.
۴۷. یوشیج، نیما (۱۳۹۸). دربارة هنر و شعر و شاعری. تدوین سیروس طاهباز. تهران: نگاه.
۴۸. یوشیج، نیما (۱۳۹۹). نامه‌ها. تدوین سیروس طاهباز. تهران: نگاه.
۴۹. يوشيج، نيما (۱۴۰۰). يادداشت‌هاي روزانه. به‌كوشش شراگيم يوشيج. تهران: مرواريد.
50. Ahmadi, Bābak (2001). The text-structure and textual interpretation. Tehrān: Markaz [In Persian]
51. Akbariāni, Mohammad-Hāshem (2019). Ideology and literature (Comparative study of Hafez, Mowlavi, Khayyām, Shāmloo and Foroogh ideas). Tehrān: Morvārid [In Persian]
52. Akhavān-Sāles, Mahdi (1990). Innovations and Nimā Yushij's heritages. Tehrān: Markaz [In Persian]
53. Arbāb Shirāni, Saeed; Elyāsi Broojeni, Saeed (1993). What is Formalism. Fictional Literature. First year. No 7: 12-15. [In Persian]
54. Āref, Abbās (1978). An interpretation of form/ Understanding of shape. Donyāy-e Sokhan. Year 11. No 72. Pp 46-50. [In Persian]
55. Ariānpoor, Yahyā (1993). From Sabā to Nimā (the second volume). Tehrān: Zavvār [In Persian]
56. Ariānpoor, Yahyā (2003). From Sabā to Nimā (the third volume). Tehrān: Zavvār [In Persian]
57. Bakhtin, Mikhail Mikhailovich (2008). The dialogic imagination: Essays about the novel. Trans by Royā Poor-Āzar. Tehrān: Ney. [In Persian]
58. Barthes, Roland (1998). Criticism and Truth. Trans by Shirin-dokht Daghighiān. Tehrān: Markaz. [In Persian]
59. Barāhani, Rezā (1983). Story Writing. Tehran: Nashr-e now
60. Barāhani, Rezā (1989). Writing frenzy (a selection of Reza Barahani's works). Tehrān: Rassām. [In Persian]
61. Barāhani, Rezā (1994 A). To the butterflies and why I am not a Nimayi poet any more. Tehrān: Markaz. [In Persian]
62. Barāhani, Rezā (1994 B). Report to tomorrow's ageless generation. Tehrān: Markaz. [In Persian]
63. Barāhani, Rezā (2001 A). Leadership crisis of literary criticism and Hafez's treatise. Tehrān: Daricheh. [In Persian]
64. Barāhani, Rezā (2001 B). Talā dar Mes (Gold in copper). 3 volumes. Tehrān: Zaryāb. [In Persian]
65. Dastgheib, Abdol-Ali (2008). The shaping and construction of form in contemporary persian poetry. Monthly Book of literature. No 21. Second year: 3-15. [In Persian]
66. Eagleton, Terry (1989). Literary Theory: An Introduction. Trans by Abbās Mokhber. Tehrān: Markaz. [In Persian]
67. Farhādpoor, Morād (2001). Form. Monthly book of Literature and Philosophy. No. 52-53. Pp 24-35. [In Persian]
68. Fotoohi, Mahmood; Ali-Nejād, Maryam (2007). Nimā's innovation in the internal form of Persian poetry. Literary Research. Year 5. No 18:103-116. [In Persian]
69. Ghāsemipoor, Ghodrat (2007). Introduction to formalism in literature. Ahvāz: Rosesh. [In Persian]
70. Kamāli, Amir (2016). The silent manifesto (Thoughts on Nimā through Afsāneh). Tehran: Akhtarān. [In Persian]
71. Kant, Immanuel (2009). Critique of judgment. Trans by Abdol-Karim Rashidiān. Tehrān: Ney. [In Persian]
72. Kant, Immanuel (2010). Critique of Pure Reason. Trans by Behrooz Nazari. Kermānshāh: Bāgh-e Ney. [In Persian]
73. Kāzemzādeh, Roghayyeh (2010). Form in modern Ghazal, with an emphasis on contemporary Ghazal poets. Nāme-ye Pārsi. No 52: 167-186. [In Persian]
74. Khosravi Shakib, Mohammad (2010). Non-narrative structures in the contemporary Poetry of the Persian literature. Persian Language and Literature of Kharazmi University; 18 (68): 69-89 [In Persian]
75. Langeroodi, Shams (1998). Analytical history of new poetry (The first volume). Tehrān: Markaz [In Persian]
76. Lukács, György (1990). Special Form of Novel. Trans by Mohammad Pooyandeh. Kelk. No 11-12. Pp 69-77. [In Persian]
77. Lukács, György (2001). Theory of the Novel. Trans by Hasan Mortazavi. Tehrān: Ghesseh. [In Persian]
78. Lukács, György (2003). Soul and Form. Trans by Rezā Rezāee. Tehrān: Māhi. [In Persian]
79. Nejāti, Ali-Mohammad (2015). The bibliography of Nimā Yooshij. Tehran: Ferdows. [In Persian]
80. Nimā Yooshij (2019). About art and poem and poetry. Edited by Syroos Tāhbāz. Tehrān: Neghāh. [In Persian]
81. Nimā Yooshij (2020). The letters. Edited by Syroos Tāhbāz. Tehrān: Neghāh. [In Persian]
82. Nimā Yooshij (2021). Daily Notes. by Sherāgim Yooshij. Tehrān: Morvārid. [In Persian]
83. Pārsi-Nejād, Iraj (2001). Iranian enlighteners and literary criticism. Tehrān: Sokhan. [In Persian]
84. Pinkard, Terry (2016). German philosophy, 1760-1860; the legacy of Idealism. Trans by Nedā Ghatrooyi. Tehrān: Qoqnoos. [In Persian]
85. Pournāmdāriān, Taghi (1998). My house is cloudy (Nima's poem from tradition to modernity). Tehrān: Soroosh. [In Persian]
86. Pournāmdāriān, Taghi; Beyrānvand, Mohammad (2007). Why is Nima called "Ai Adamha" Poet. Persian Language and Literature; 14 (55) :19-36. [In Persian]
87. Rahimi, Saeed (2016). To the butterflies and why I am not a Nima-i poet any more. Literature Book Review. No 6: 189-210. [In Persian]
88. Rosen, Stanley (2022). The quarrel between philosophy and poetry, studies in ancient thought. Trans by Qolām Rezā Esfahāni. Tehrān: Shab-khiz. [In Persian]
89. Schmidt, Lawrence K. (2016). Understanding Hermenotic. Trans by Ali-Rezā Hasanpoor. Tehrān: Naghsh-o Neghār. [In Persian]
90. Shafiee kadkani, Mohammad Rezā (2012). Resurrection of words (lectures on the Russian formalist literary theory). Tehrān: Sokhan. [In Persian]
91. Shafiee kadkani, Mohammad Rezā (2014). What is Form. Bokhārā. No 103: 8-18. [In Persian]
92. Shāhkooei, Mohammad Hasan (2014). Russian formalism philosophical contradictions. Tehrān: Resānesh-e Novin. [In Persian]
93. Tatarkiewicz, Wladyslaw (1990). Form in the history of aesthetics. Trans by Keyvān Doostkhāh. Art. No 52: 46-61. [In Persian]
94. Tatarkiewicz, Wladyslaw (2021). A history of six ideas: an essay in esthetics. Trans by Hamid-Rezā Boshāq. Tehrān: Gilgamesh. [In Persian]
95. Tāvoosi, Sohrāb (2016). Formalism as a practice (reflection on its application in Contemporary Iranian poetry). Tehrān: Ghoqnoos. [In Persian]
96. Todorov, Tzvetan (2013). Theorie de la litterature: Textes des Formalistes Ruses. Trans by Ātefeh Tahāyie. Tehran: Dāt. [In Persian]
97. Wallace, Martin (2003). Recent Theories of Narrative. Trans by Mohammad Shahbā. Tehran: Hermes. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanaklou E, Cherāghi R. Nima Studies on the Scale of Academic and Non-Academic Criticism: A critical review of foundations and perspectives based on the case studies of Taghi Pournāmdāriān and Rezā Barāhani. Persian Language and Literature 2024; 32 (96) :83-109
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4354-fa.html

حسنکلو ابراهیم، چراغی رضا. نیماپژوهی در ترازوی نقد دانشگاهی و غیردانشگاهی: بررسی انتقادی مبانی و رویکردها مطالعه موردی: تقی پورنامداریان و رضا براهنی. زبان و ادبيات فارسی. ۱۴۰۳; ۳۲ (۹۶) :۸۳-۱۰۹

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۴۳۵۴-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4666