:: سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) ::
جلد 32 شماره 96 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
جریان های صوفیانه در فارس پیش از ظهور ابن خفیف
فاطمه طوبایی 1، محمد یوسف نیری2
1- دانشگاه شیراز ، toobaieshima@yahoo.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (1327 مشاهده)
جست­وجو در باب پیدایش و تکوین جریان عرفان و تصوف در نقاط مختلف ایران، یکی از مهم­ترین موضاعاتی است که کمتر مورد توجه واقع شده است. با تقسیم جریان تصوف به دو مکتب عراق و خراسان و پرداختن به صوفیان و دیدگاه­های صوفیانه­ی این مناطق، دیگر نگرش­های صوفیانه در اقصی نقاط ایران در سایه قرار گرفتند و کمتر به آنها پرداخته شد.
یکی از مناطقی که مورد کم­توجهی قرارگرفت و آن چنان که شایسته بود تحلیل و بررسی نشد، فارس و شیراز بود. به نظر می­رسد حضور بیش از هشتاد شیخ از مشایخ تصوف در فارس و شیراز پیش از ظهور ابن‌خفیف و رشد و گسترش چشم­گیر عرفان و تصوف در این منطقه، ضرورت بررسی و جست­وجو در باب آغاز و تکوین جریان عرفان و تصوف در این خطه را آشکار می­کند.
 در پژوهش حاضر، نام و نشان چهل و سه تن از مشایخ فارس و شیراز که مربوط به پیش از ظهور ابن‌خفیف هستند یا هم‌عصر او محسوب می­شوند، استخراج شد و جهان‌بینی عرفانی آنان تا حد امکان بر مبنای اطلاعات اندک باقی مانده تحلیل گردید. باری از تحلیل و تبیین نگرش عرفانی این چهل و سه تن مشخص گردید که در این دوره چهار جریان اصلی اعلام حضور می­کنند: نخست جریان زهدورزی و گوشه‌نشینی (نمودی از شکل اولیه‌ی تصوف)؛ دوم جریان صوفیان متمایل به مکتب عرفان عراق؛ سوم جریان صوفیان متمایل به مکتب عرفان خراسان و چهارم جریان پیش­آهنگان مکتب عرفان شیراز.
تحلیل ارقام به دست آمده نشان می­دهد در فارس غلبه­ی فکری_عرفانی با مشایخ پیش­آهنگ مکتب شیراز بوده و دیگر جریان­ها نقشی کم­رنگتر ایفا می­کنند.

 
واژه‌های کلیدی: تصوف، فارس، زهدورزی، تصوف عراق، تصوف خراسان، پیش آهنگان مکتب عرفان شیراز.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات عرفانی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها