[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۲۸، شماره ۸۹ - ( ۹-۱۳۹۹ ) ::
جلد ۲۸ شماره ۸۹ صفحات ۷۷-۵۳ برگشت به فهرست نسخه ها
تصویر شخصیت اصلی در داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری بعد از انقلاب اسلامی‌
امین بنی طالبی* ۱، پریوش میرزاییان۲
۱- دانشگاه شهرکرد ، aminbanitalebi@yahoo.com
۲- دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (۵۰۸۲ مشاهده)
طبق نظریۀ بازتاب در جامعه­شناسی هنر، ادبیات در معنای گسترده‌اش آینۀ جامعه و نشان‌دهندۀ جهت­گیری­ها، سلیقه­ها و جریان‌های اجتماع است و بهتر از بقیه علوم و فنون به کالبدشکافی جامعه کمک می‌­کند. به­شکل ویژه، از میان آثار ادبی، داستان کوتاه و رمان بیش از دیگر انواع ادبی به زندگی اجتماعی وابسته‌اند و ضمن تأثیرپذیری از تغییرات در جامعه، خود منشأ تغییر می‌­شوند و تغییرات جوامع را نیز نشان می‌­دهند. به‌این‌ترتیب، می‌‌توان ازطریق شناخت نوسان‌ها و دگرگونی­های دنیای درون شخصیت­های اصلی داستان‌ها، راهی به شناخت تحولات و تغییرات دنیای بیرون آنان پیدا کرد. هدف این پژوهش نیز بررسی تصویر شخصیت اصلی در داستان­های کوتاه هوشنگ گلشیری است. به‌این‌منظور، با استفاده از روش تحلیلی‌‌ـ‌‌توصیفی، سعی شده­ است تا پس از استخراج خصوصیات شخصیت‌های اصلی داستان­های کوتاه گلشیری در دو دهۀ 60 و 70 و نیز شناسایی وقایع و جریان­های سیاسی‌ـ‌اجتماعی مؤثر سال­های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به بررسی و تحلیل تطبیقی مطالب پرداخته شود. نتایج حاکی از آن است که گلشیری در مجموعه داستان­های خود، بخشی از روحیات و افکار روشنفکران، هنرمندان و طبقۀ متوسط عصر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم عرضه کرده است و میان خصلت­های روحی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شخصیت­های اصلی هر مجموعه داستان با وضعیت اجتماعی‌_سیاسی حاکم بر آن دوره‌، البته با برداشت سیاسی و اجتماعی نویسنده از تحولات این دوره‌، ارتباط نزدیکی وجود دارد؛ به‌طوری‌که با تغییر وضعیت جامعه، برخی از این ویژگی­ها نیز دستخوش تغییر شده است.

 
واژه‌های کلیدی: هوشنگ گلشیری، داستان کوتاه، شخصیت اصلی، وضعیت سیاسی‌‌ـ‌اجتماعی
متن کامل [PDF 1451 kb]   (۱۵۱۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نظریه های ادبی
فهرست منابع
۱. ازغندی، علیرضا (۱۳۸۵) درآمدی بر جامعه¬شناسی سیاسی ایران. تهران: قومس.
۲. استمپل، جان (۱۳۷۸) درون انقلاب ایران. ترجمۀ منوچهر شجاعی. چاپ دوم. تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
۳. بارانی، محمد و زهره جعفری (۱۳۹۱) «شخصیت‏پردازی در داستان کوتاه «گرگ» از هوشنگ گلشیری». پژوهش¬های ادبی و بلاغی. دورۀ اول. شمارۀ ۱: ۱۱-۲۰.
۴. بارونیان، حسن (۱۳۷۸) شخصیت¬پردازی در داستان‌های کوتاه دفاع مقدس. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس.
۵. براهنی، رضا (۱۳۶۸) قصه¬نویسی. تهران: البرز.
۶. بهارلو، محمد (۱۳۷۷) داستان کوتاه ایرانی. تهران: هما.
۷. تاجیک، محمدرضا (۱۳۸۵) «جنبش اصلاحات؛ به‌سوی یک تئوری». آیین. دورۀ جدید. شمارۀ ۴: ۲۲-۲۸.
۸. تسلیمی‌، علی (۱۳۹۵) نقد ادبی: نظریه¬های ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی. تهران: اختران.
۹. جمالي، زهرا (۱۳۸۵) سيري در ساختار داستان. تهران: همداد.
۱۰. حامی‌¬دوست، معصومه و محمدعلی خزانه¬دارلو (۱۳۹۵) «زمان و هویت در داستان¬های هوشنگ گلشیری از منظر نقد مضمونی». نقد ادبی. سال نهم. شمارۀ ۳۳: ۱۲۹-۱۵۰.
۱۱. حسن¬لی، کاووس و زیبا قلاوندی (۱۳۸۸) «بررسی تکنیک‌های روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری». ادب‌پژوهی. دورة سوم. شمارۀ ۷ و ۸: ۷-۲۵.
۱۲. حنیف، محمد (۱۳۹۵) داستان سیاسی داستان انقلاب (سیری در ادبیات داستانی سیاسی ایران و جهان). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی‌.
۱۳. خجسته، فرامرز، یاسر فراشاهی¬نژاد و مصطفی صدیقی (۱۳۹۵) «جستاري در بنيان¬هاي فكري نظرية ادبي هوشنگ گلشيري». ادبیات پارسی معاصر. سال ششم. شمارۀ ۲: ۲۷-۴۷.
۱۴. خیالی¬خطیبی، احمد و زهره یوسفی (۱۳۹۵) «بررسی برخی داستان¬های کوتاه گلشیری با توجه به جریان¬های فکری معاصر». مطالعات نقد ادبی. دورۀ یازدهم. شمارۀ ۴۴: ۴۱-۸۰.
۱۵. دارابی، علی (۱۳۹۶) جریان¬شناسی سیاسی در ایران. چاپ هجدهم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی‌.
۱۶. راودراد، اعظم و طاهره رحیمی‌ (۱۳۹۴) «تصویر قهرمان در سینمای عامه¬پسند دهۀ ۱۳۸۰». جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. دورۀ هفتم. شمارۀ ۲: ۱۸۵- ۲۰۶.
۱۷. زرشناس، شهریار (۱۳۸۲) «نسبت ادبیات، تعهد و آرمان¬گرایی». ادبیات داستانی. شمارۀ ۶۶-۶۷: ۲۲-۲۵.
۱۸. زرشناس، شهریار (۱۳۸۲) «فرماليسم مقلد تكنيك¬زده در بررسي آثار هوشنگ گلشيري». ادبیات داستانی. سال یازدهم. شمارۀ ۷۳: ۴۸-۶۲.
۱۹. شیری، قهرمان (۱۳۸۷) مکتب¬های داستان نویسی در ایران. تهران: چشمه.
۲۰. طبری، احسان (۱۳۶۶) کژراهه؛ خاطراتی از تاریخ حزب توده. تهران: امیرکبیر.
۲۱. کدی، نیکی. آر (۱۳۷۵) ریشه¬های انقلاب اسلامی‌. ترجمۀ عبدالرحیم گواهی. چاپ دوم. تهران: فرهنگ اسلامی‌.
۲۲. گلشیری، هوشنگ (۱۳۷۴) دست تاریک دست روشن. تهران: نیلوفر.
۲۳. گلشیری، هوشنگ (۱۳۸۰) باغ در باغ. جلد اول. چاپ دوم. تهران: نیلوفر.
۲۴. گلشیری، هوشنگ (۱۳۸۲) نیمۀ تاریک ماه (داستان¬های کوتاه هوشنگ گلشیری). چاپ دوم. تهران: نیلوفر.
۲۵. گلشیری، هوشنگ (۱۳۹۳) بر ما چه رفته است باربد؟ و خوابگرد. نشانی: http://www.golshirifoundation.com/ketabshenasi_majmooe.htm. تاریخ آخرین بازنگری: ۵/ ۸/ ۹۸.
۲۶. لوکاچ، گئورگ (۱۳۴۹) معنای رئالیسم معاصر. ترجمۀ فریبرز سعادت. تهران: نیل.
۲۷. لوکاچ، گئورگ (۱۳۷۳) پژوهشی در رئالیسم اروپایی. ترجمۀ اکبر افسری. تهران: علمی‌ و فرهنگی.
۲۸. مقصودی، مجتبی (۱۳۸۰) تحولات سیاسی-اجتماعی ایران (۵۷-۱۳۲۰). تهران: روزنه.
۲۹. مهدی¬زاده، محمد (۱۳۸۷) رسانه¬ها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه¬ها. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌.
۳۰. میرعابدینی، حسن (۱۳۸۰) صدسال داستان¬نویسی ایران. ۳ جلد. چاپ دوم. تهران: چشمه.
۳۱. نجاتی، غلامرضا (۱۳۸۶) تاریخ سیاسی بیست‌وپنج‌سالۀ ایران (از کودتا تا انقلاب). جلد اول. چاپ هشتم. تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
۳۲. نجفی، ابوالحسن (۱۳۵۶) وظیفۀ ادبیات (مجموعه مقالات). تهران: زمان.
۳۳. نواب¬پور، رضا (۱۳۷۳) «نقد کتاب: در جست‌وجوی هویت گمشده». کلک. شمارۀ ۵۱-۵۲: ۲۵۰-۲۵۵.
34. Alexander, Victoria D (2003) Sociology of the Arts. London: Blackwell publishing.
35. Persian References in English
36. Azghandi, A. (2006) An Introduction to Iranian Political Sociology. Tehran: Ghoumes ]In Persian[
37. Baharloo, M. (1998) Iranian short story. Tehran: Homa ]In Persian[.
38. Baraheni, R. (1989) Writing Tale. Tehran: Alborz ]In Persian[.
39. Barani, M. & Jafari, Z. (2012) "Characterization in the short story "Wolf" by Houshang Golshiri". Literary and Rhetorical Research, Vol 1. No. 1: 11-20 ]In Persian[.
40. Baronian, H. (1999) Characterization in Short Stories of Sacred Defense. Tehran: Bonyad-e- hefz-e- asar nashr-e-arzeshhay-e- defa-e-moghadas ]In Persian[.
41. Cedy, N.R. (1996) The Roots of the Islamic Revolution. Trans by Abdul Rahim Gawahi. Second Edition. Tehran: Farhang-e-eslami ]In Persian[.
42. Darabi, A. (2017) Political Flow in Iran. Eighteenth Edition. Tehran: Farhang & andishe -ye- eslami ]In Persian[.
43. Golshiri, H. (1995) Dark hand, light hand. Tehran: Niloufar ]In Persian[.
44. Golshiri, H. (2001) Garden in the Garden. first volume. Second Edition. Tehran: Niloufar ]In Persian[.
45. Golshiri, H. (2003) The Dark Half of the Moon (Short Stories by Houshang Golshiri). Second Edition. Tehran: Niloufar ]In Persian[.
46. Golshiri, H. (2014) "What has happened to us, Barbad?" And sleepwalker. Address: http://www.golshirifoundation.com/ketabshenasi_majmooe.htm. Last Review Date: 5/8/98 ]In Persian[.
47. Hamidoust, M. & Khazaneh Darloo, M.A. (2016) "Time and Identity in the Stories of Houshang Golshiri from the Perspective of Thematic Criticism". Literary Criticism. Ninth year. No. 33: 129-150 ]In Persian[.
48. Hassanli, K. & Qalavandi, Z. (2009) "A Study of Narrative Techniques in the Novel of Prince Houshang Golshiri". Literary Research. Vol 3, No. 7 & 8: 7-25 ]In Persian[.
49. Hanif, M. (2016) Political Story: The Story of the Revolution (A look at the political fiction literature of Iran and the world). Tehran: Farhang & andishe -ye- eslami ]In Persian[.
50. Jamali, Z. (2006) A look at the structure of the story. Tehran: Hamdad ]In Persian[.
51. Khiyali Khatibi, A. & Yousefi, Z. (2016) "Study of Some Short Stories by Golshiri According to Contemporary Intellectual currents". Literary Criticism Studies. Eleventh Period. No. 44: 41-80 ]In Persian[.
52. Khojasteh, F. & Farashahi Nejad, Y. & Seddighi, M. (2016) "A Study in the Intellectual Foundations of Houshang Golshiri Literary Theory". Contemporary Persian Literature. The sixth year. No. 2: 27-47 ]In Persian[.
53. Lukács, G. (1970) The meaning of contemporary realism. Trans by Fariborz Saadat. Tehran: Nil ]In Persian[.
54. Lukács, G. (1994) Research in European Realism. Trans by Akbar Afsari. Tehran: Elmi & Farhangi ]In Persian[.
55. Maghsoudi, M. (2001) Socio-political developments in Iran (1320-57). Tehran: Rozaneh ]In Persian[.
56. Mehdizadeh, M. (2008) Media and Representation. Tehran: Motaleat & tose-ye- resaneha. Ministry of Culture and Islamic Guidance ]In Persian[.
57. Mirabedini, H. (2001) One Hundred Years of Iranian Fiction. Vol 1 and 2. Second Edition. Tehran: Cheshmeh ]In Persian[.
58. Mirabedini, H. (2001) One Hundred Years of Iranian Fiction. Vol 3. Second Edition. Tehran: Cheshmeh ]In Persian[.
59. Nejati, Gh. (2007) Twenty-five-year Political History of Iran (from coup to Revolution). first volume. Eighth edition. Tehran: Rasa Cultural Services Institute ]In Persian[.
60. Najafi, A. (1977) The Duty of Literature (Collection of Articles). Tehran: Zaman ]In Persian[.
61. Navabpour, R. (1994) "Book Criticism: In Search of a Lost Identity". Kelk. No. 51-52: 250 - 255 ]In Persian[.
62. Ravdarad, A. & Rahimi, T. (2015) "The image of a hero in popular cinema in the 2001s". Sociology of Art and Literature. Seventh Volume, No. 2: 185-206 ]In Persian[.
63. Shiri, Gh. (2008) Schools of Writing Stories in Iran. Tehran: Cheshmeh ]In Persian[.
64. Stampel, J. (1999) Within the Iranian Revolution. Trans by Manouchehr Shojaei. Second Edition. Tehran: Rasa Cultural Services Institute ]In Persian[.
65. Tabari, E. (1987) The Crooked Way; Memoirs of the History of the Tudeh Party. Tehran: Amirkabir ]In Persian[.
66. Tajik, M.R. (2006) "Reform Movement; Towards a Theory". Religious Research Monthly Social Religion. New era. No. 4: 22-28 ]In Persian[.
67. Taslimi, A. (2016) Literary Criticism: Literary Theories and Their Application in Persian Literature. Tehran: Akhtaran ]In Persian[.
68. Zarshenas, Sh. (2003) "The Relationship between Literature, Commitment and Idealism". Fiction. No. 66-67: 22-25 ]In Persian[.
69. Zarshenas, Sh. (2003) "Formalized imitation formalism in the study of Houshang Golshiri". Fiction. Eleventh year. No. 73: 48-62 ]In Persian[.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banitalebi A, Mirzayian P. The Image of the Main Character in the Short Stories of Houshang Golshiri after the Islamic Revolution. Persian Language and Literature 2020; 28 (89) :53-77
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3863-fa.html

بنی طالبی امین، میرزاییان پریوش. تصویر شخصیت اصلی در داستان‌های کوتاه هوشنگ گلشیری بعد از انقلاب اسلامی‌. زبان و ادبيات فارسی. ۱۳۹۹; ۲۸ (۸۹) :۵۳-۷۷

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۳۸۶۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 28، شماره 89 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666