[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۲۴، شماره ۸۱ - ( مقالات منتشر شده ۱۳۹۵ ) ::
جلد ۲۴ شماره ۸۱ صفحات ۱۱۸-۹۱ برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه‌های معرفت‌شناختی هجویری در کشف‌المحجوب درباره توحید و رؤیت الهی
احمد خاتمی*۱، علی‌محمد سجادی۲، اسماعیل گلرخ ماسوله۲
۱- دانشگاه شهید بهشتی ، khatami@sbu.ac.ir
۲- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (۷۵۰۸ مشاهده)

هجویری با تألیف کشف‌المحجوب یکی از برجسته‌ترین آثار عرفانی را در ادب فارسی پدید آورده است. او تحت تأثیر تحولات فرقه‌ای و اجتماعی جاری در جامعه، و  به‌تناسب زمینه فکری و مذهبی خود، دیدگاه‌های معرفتی‌اش را در کتاب مزبور تبیین کرده است. در این مقاله سعی شده است با رویکردی معرفت‌شناختی، آرای او درباره مسئله توحید و برخی موضوعات مرتبط با آن؛ یعنی ذات، صفات و رؤیت الهی بررسی شود. تحلیل معرفت‌شناختی آرای هجویری در زمینه توحید، ضمن اینکه عقیده او را درباره مراتب توحید آشکار می‌کند، نظر او را درباب دخالت یا عدم دخالت علم و آگاهی انسان در توحید روشن می‌کند. همچنین، معلوم می‌شود که او درباب ذات قائل به بقاست و تبدل را به صفات نسبت می‌دهد. به‌نظر او، صفت به خود قائم نیست؛ درنتیجه، درباره خدا نیز معتقد است که صفات او قائم به ذات اوست و خدا با صفات خود قدیم است. در این مقاله، ضمن اینکه میان مسئله توحید و رؤیت الهی رابطه معرفتی دیده می‌شود، نظر هجویری نیز درباره مرتبه متعالی رؤیت در حصول ایمان و توحید الهی تبیین می‌شود.  

واژه‌های کلیدی: کشف‌المحجوب، هجویری، توحید، ذات، صفات، رؤیت الهی، ماتریدیه
متن کامل [PDF 322 kb]   (۲۷۳۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
۱. قرآن کريم
۲. ابن‌عربي، محيي‌الدين محمدبن‌علي (۱۳۹۲) فصوص الحکم. ترجمه و توضيح و تحليل محمدعلي موحد و صمد موحد. چاپ ششم. تهران: کارنامه.
۳. اشعري، ابوالحسن‌علي بن اسماعيل (۱۳۶۲) مقالات‌الاسلاميين و اختلاف المصليّن. ترجمة محسن مؤيدي.‌ تهران: اميركبير.
۴. بغدادي، عبدالقاهر (۱۳۴۴) الفرق‌بين‌الفرق. ترجمة محمدجواد مشكور. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
۵. چيتيك، ويليام (۱۳۹۳) ابن عربي وارث انبيا. ترجمة هوشمند دهقان. تهران: پيام امروز.
۶. چيتيك، ويليام (۱۳۹۰) طريق عرفاني معرفت از ديدگاه ابن‌عربي. ترجمة مهدي نجفي‌افرا. چاپ دوم. تهران: جامي.
۷. شبلي نعماني، محمد (۱۳۲۸) تاريخ علم كلام. ترجمة سيد محمدتقي فخرداعي گيلاني. تهران: رنگين.
۸. شريف، ميان‌محمد (۱۳۶۲) تاريخ فلسفه در اسلام. گردآوري و ترجمه زيرنظر نصرالـله پورجوادي. تهران: مركز نشر دانشگاهي.
۹. شهرستاني، محمدبن‌عبدالكريم (۱۳۸۳) توضيح‌الملل (ترجمة ملل‌ونحل). با مقدمه و تصحيح محمدرضا جلالي نائيني. ۲ جلد. چاپ ششم. تهران: اقبال.
۱۰. شهيدي، جعفر (۱۳۷۴) نهج‌البلاغة امام علي(ع). چاپ هفتم. تهران: علمي و فرهنگي.
۱۱. شيخ‌الاسلامي، اسعد (۱۳۶۳) تحقيقي در مسائل کلامي. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
۱۲. علامه‌حلي، جمال‌الدين (۱۳۸۸) كشف‌المراد (شرح تجريدالاعتقاد خواجه‌ نصيرالدين طوسي). ترجمة ابوالحسن شعراني. تهران: اسلاميه.
۱۳. فروغي، محمدعلي (۱۳۷۹) سير حکمت در اروپا. چاپ هفتم. تهران: زوار.
۱۴. قشيري، ابوالقاسم (۱۳۸۳) رسالة قشيريه. ترجمة ابوعلي حسن‌بن‌احمد عثماني. به‌تصحيح بديع‌الزمان فروزانفر. چاپ هشتم. تهران: علمي و فرهنگي.
۱۵. قمي، ابوعبدالـله محمدبن‌نعمان (شيخ مفيد) (۱۳۴۴) النکت‌الاعتقاديه (ضميمة ‌الفرق بين الفرق). ترجمة محمدجواد مشكور. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
۱۶. كليني رازي، ابوجعفرمحمدبن‌يعقوب (۱۳۷۲) اصول کافي. ترجمه و شرح سيدجواد مصطفوي. تهران: دفتر نشر فرهنگ اهل‌بيت.
۱۷. ماتريدي‌السمرقندي، ابومنصور محمدبن‌محمد (۱۹۸۶) کتاب‌التوحيد. به‌کوشش و مقدمة فتح‌الـله خليف. بيروت: دارالمشرق.
۱۸. معروف‌الحسني، هاشم (۱۹۷۸) الشيعه بين الاشاعره و المعتزله. بيروت: دارالقلم.
۱۹. منور، محمد (۱۳۸۱) اسرارالتوحيد. به‌تصحيح محمدرضا شفيعي‌کدکني. چاپ پنجم. تهران: آگاه.
۲۰. مولوي، جلال‌الدين‌محمد (۱۳۷۴) ديوان شمس. به‌تصحيح بديع‌الزمان فروزانفر. ۲جلد. تهران: راد.
۲۱. نظامي گنجوي، ابومحمد الياس (۱۳۷۲) مخزن‌الاسرار. به‌تصحيح و توضيح برات زنجاني. چاپ سوم. تهران: دانشگاه تهران.
۲۲. هجويري، ابوالحسن‌علي‌بن‌عثمان (۱۳۸۴) كشف‌المحجوب. تصحيح محمود عابدي. چاپ دوم. تهران: سروش.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojviri’s Epistemological Viewpoints in Kashf al-Mahjub on Monotheism and Divine Vision. Persian Language and Literature 2017; 24 (81) :91-118
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2751-fa.html

خاتمی احمد، سجادی علی‌محمد، گلرخ ماسوله اسماعیل. دیدگاه‌های معرفت‌شناختی هجویری در کشف‌المحجوب درباره توحید و رؤیت الهی. زبان و ادبيات فارسی. ۱۳۹۵; ۲۴ (۸۱) :۹۱-۱۱۸

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۲۷۵۱-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 81 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4666