دوره 13، شماره 28 - ( 3-1392 )                   جلد 13 شماره 28 صفحات 267دوره243فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان گیلان - رشت
2- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان گیلان - رشت ، bahrami.2009@gmail.com
چکیده:   (6468 مشاهده)
توسعه سریع شهرنشینی و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبیل، باعث رشد ناموزون شهری، آلودگی هوا، حجم بالای میزان ترافیک و تصادفات و افزایش زمان سفر شده و عدم بکارگیری شیوه‌های مناسب حمل‌و‌نقل به تشدید این عوامل منجر شده است. در این راستا مهمترین هدف برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شهری، ترغیب شهروندان به استفاده از سایر سیستم های حمل‌و‌نقل می‌باشد. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا بین ساختار فضایی نامناسب شهر رشت و افزایش سفرهای درون شهری رابطه وجود دارد. هدف مقاله نیز تعیین عوامل موثر بر رفتار سفر شهروندان در رابطه با سازمان فضایی شهر است. در این مطالعه، نوع تحقیق کاربردی- توسعه‌ای و روش انجام آن "پیمایشی" است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان شهر رشت می باشد که با استفاده از جدول مورگان 382 نفر تعیین گردید، و در عین حال شیوه نمونه‌گیری نیز  جهت شناسایی نمونه ها خوشه‌ای است. به منظور تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات، برای تعیین میزان رابطه معنی‌داری بین متغیرها، از آزمون‌ آماری ناپارامتریک دو‌متغیره "اسپیرمن" در قالب جداول دو‌بعدی در نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. این پژوهش پس از واکاوی شواهد اذعان دارد که بین متغیرهای موجود در ساختار فضایی نامناسب شهر رشت و نحوه سفرهای درون‌شهری شهروندان رابطه معنی ‌داری وجود دارد.
متن کامل [PDF 735 kb]   (5571 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.