1- دانشگاه اصفهان ، a_nazemi78@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (28326 مشاهده)
بازار برق ایران در سالهای پایانی دههی اول فعالیت خود قرار دارد و ارزیابی عملکرد این بازار، با توجه به اهداف موجود در تشکیل بازارهای برق، قابل براورد و مطالعه خواهد بود. در این راستا، افزایش سطح رقابت به عنوان یکی از مهمترین جنبههای موفقیت در تجدید ساختار صنعت برق شناخته میشود. مقالهی حاضر میزان رقابت در بازار برق عمده فروشی کشور را ارزیابـی میکند. در ارزیابی رقابـت، با استـفاده از شاخـصهای ساختاری، پتانسیل بروز رفتار غیر رقابتی در بازار برق عمده فروشی کشور در سال 1388 بررسی خواهد شد. افزون بر این، با استفاده از شبیه سازی رفتار رقابتی بازیگران، تقاطع منحنی عرضهی رقابتی با مقدار تقاضای لحظهای در حد فاصل فروردین و شهریور ماه سال 1388 محاسبه شده است. نتایج با تعادل بهدست آمده از رفتار راهبردی بنگاهها در دادن پیشنهاد به بازار برق کشور مقایسه شده و اعمال قدرت بازار ارزیابی میشود. در براورد منحنی عرضهی رقابتی در هر ساعت، از حداقل-سازی هزینهی نهایی تولیدکنندگان استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بازار برق کشور پتانسیل بالایی در اعمال قدرت بازار دارد و بررسی عملکرد بازار در دورهی اشاره شده نیز بیانگر انحراف از رفتار رقابتی از سوی بنگاههای عرضه کننده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
انرژی، منابع و محیط زیست دریافت: 1390/5/25 | پذیرش: 1390/6/31 | انتشار: 1390/6/24