1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، homami@tmu.ac.ir
چکیده: (10455 مشاهده)
در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در توسعۀ سازههای زیرزمینی بهعمل آمده است. بهدلیل هزینههای زیاد و اهمیت ایمنی در حمل و نقل، توجه بر روی خطر زلزله در این سازهها متمرکز شده است. در این مقاله، اثرات زلزله و اهمیت تحلیل لرزهای توضیح داده میشود و روش تحلیل لرزهای بهاختصار تشریح میشود. سپس روش ساده شده هشاش1 و همکاران (2001) بهکار میرود. دو ایستگاه مختلف مترو در مقابل دو سطح مختلف زلزله تحلیل شده، تحلیل بار افزون نیز انجام میشود که روش ساده تحلیل استاتیکی غیرخطی در تحلیل و طرح لرزهای است. در این تحلیل غیرخطی، تغییر مکان هدف با کمک مدل ساده شده قابی محاسبه میشود. نتایج این پژوهش نشان داد بهکارگیری روش مورد بحث منجر به این شده است که رفتار سازه تا حد زیادی در محدوۀ ارتجاعی باقی بماند. از اینرو، طراحی سازه بر اساس سطح عملکرد و تخفیف در لنگرهای حاصل از روش هشاش و همکاران (2001) توصیه میشود
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14