Moomeni A A, Tao M, Taleb Beydokhti A. Evaluation of Hole Inclination Effect on the Response of Holed Sandstone Rocks against Compressive Static and Tensile Dynamic Loads. Journal of Engineering Geology 2020; 14 (4) :729-748
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2907-fa.html
مومنی علی اکبر، تااو مینگ، طالب بیدختی علیرضا. بررسی تأثیر جهتیابی حفره روی پاسخ ماسه سنگهای حفره دار در برابر بارهای استاتیکی تراکمی و دینامیکی کششی. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1399; 14 (4) :729-748
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2907-fa.html
1- دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکدۀ علوم زمین ، ali_moomeni@yahoo.com
2- دانشگاه CSU چین، دانشکدۀ مهندسی منابع و ایمنی
3- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، دانشکدۀ علوم پایه، گروه زمین شناسی
چکیده: (4761 مشاهده)
تونلهای کمعمق نقش حیاتی در برنامهریزی شهری و خطوط حمل و نقل ریلی و جادهای دارند. وجود این حفرات زیرسطحی میتواند باعث تمرکز تنش شده و ناپایداری این فضاها را در برابر بارهای استاتیکی بهویژه دینامیکی در پی داشته باشد. از اینرو، هدف از این پژوهش ارزیابی تأثیر وجود حفره بیضوی و جهتیابی آن بر رفتار ماسه سنگ تحت بارهای استاتیکی فشاری و دینامیکی کششی است. بهمنظور ارزیابی تأثیر حفره در برابر شرایط تنش استاتیکی دو گروه از مغزههای ماسه سنگی بدون حفره و حفرهدار با جهتیابی 0و 30و 60 و 90 درجه فراهم شده و تحت آزمون بارگذاری فشاری تکمحوری قرار گرفتند. حین آزمون علاوه بر ثبت تنش، با بهکار بردن کرنش سنج، سنسور ثبت انتشار امواج صوتی و دوربین، آسیب و تغییر شکلپذیری نمونهها ثبت شد. برای انجام آزمون بارگذاری دینامیکی از دستگاه میلۀ فشار هاپکینسون استفاده شد. بهعلاوه روند گسترش آسیب با استفاده از دوربین با سرعت زیاد با نرخ یک عکس در 10 میکروثانیه، ثبت شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که وجود حفره باعث کاهش مقاومت سنگ در بیشترین حالت (0=θ) تا 55 درصد و در کمترین حالت (90=θ) تا 77 درصد مقاومت فشاری تکمحوری میشود. آزمون بارگذاری دینامیکی کششی نشان میدهد که حفره بیضوی نزدیکتر به مرز انعکاس موج فشاری به کششی بهعلت قرارگیری در منطقه سوپر پوزیشن سالم مانده در حالیکه حفره موجود در خارج از این منطقه با هر جهت یابی دچار گسیختگی ورقهای شده است. بررسی سطح شکست با استفاده از تجزیۀ میکرسکوپ الکترونی و بررسی مقطع نازک نشان داد که شکستگی غالب از نوع مرز بلوری بوده است و سیمان اکسید آهن نقش کلیدی در توسعه این نوع شکستگی دارد.
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) دریافت: 1398/8/15 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/11/10