Ethics code: IR.AZARUNIV.REC.1403.012
Ahmadi M, Chalabianloo G, Abdi R. Effectiveness of The Unified Protocol and Transcranial Direct Current Stimulation on Working Memory and Continuous Attention in Patients with Generalized Anxiety Disorder. CPJ 2025; 13 (2)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3915-fa.html
احمدی مجتبی، چلبیانلو غلامرضا، عبدی رضا. اثربخشی پروتکل یکپارچه و تحریک فراجمجمهای با جریان مستقیم بر حافظه فعال و توجه پیوسته در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1404; 13 (2)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3915-fa.html
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، Chalabianloo@azaruniv.ac.ir
چکیده: (1426 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پروتکل یکپارچه (UP) و تحریک فراجمجمهای با جریان مستقیم (tDCS) بر حافظه کاری و توجه پیوسته بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) انجام شد. طرح پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی (با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل بیماران با تشخیص GAD مراجعهکننده به درمانگاهها و مراکز تخصصی اعصاب و روان شهر تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۳ بودند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، نمونهای به تعداد ۴۵ نفر (۳۱ نفر خانم و ۱۴ نفر آقا) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور مساوی (هر گروه ۱۵ نفر) در گروه مداخله پروتکل یکپارچه، مداخله ترکیبی پروتکل یکپارچه و تحریک فراجمجمهای و لیست انتظار قرار گرفتند. همچنین از مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID-V)، مقیاس ۷ آیتمی اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7)، آزمون بلوکهای کرسی (برای ارزیابی حافظه فعال) و آزمون ساعت (برای ارزیابی توجه پیوسته) استفاده شد. محاسبات آماری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-26 و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که استفاده از پروتکل UP بهطور جداگانه و بهصورت ترکیبی با tDCS، بهطور معناداری حافظه فعال و توجه پیوسته را بهبود داده است (05/0>P). علاوه بر این، این مطالعه نشان میدهد که هر دو مداخله UPو مداخله ترکیبی (UP+tDCS) رویکردهای مؤثری برای بهبود حافظه فعال و توجه پیوسته در بیماران GAD هستند و ممکن است بهعنوان یک استراتژی جدید برای مدیریت این اختلال و بهبود عملکردهای اجرایی عمل کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1403/12/19 | پذیرش: 1404/6/31 | انتشار: 1404/9/8