
hamid N, Moradpoor A, Marashy S A. The Effect of Computer-Based Cognitive Rehabilitation and Self-Encouragement Training on Executive Functions and Mental Vitality in the ElderlyEncouraging training based on accepting yourself and others, paying attention to your positive points and daring to be imperfect can help the elderly to feel valuable and expand their connections. Also, computer-based cognitive rehabilitation restores cognitive function by relying on practice and repetition. Based on this, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation and self-encouragement training on executive functions and mental vitality in the elderly. This research was a semi-experimental type with a pre-test and post-test design and control group. The statistical population was elderly subjects (subjects over 60 years old). In this study, 45 elderly subjects were selected using available sampling method, and 30 of them were selected as the final sample using the exclude and in. CPJ 2025; 13 (2)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3968-fa.html
حمید نجمه، مرادپور اسرا، مرعشی سیدعلی. اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و آموزش خوددلگرمسازی بر کارکردهای اجرایی و سرزندگی ذهنی در سالمندان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1404; 13 (2)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3968-fa.html
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، n.hamid@scu.ac.ir
چکیده: (149 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و آموزش خوددلگرمسازی بر بهبود کارکردهای اجرایی و سرزندگی ذهنی در سالمندان است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل آزمودنیهای سالمند (افراد بالای 60 سال سن) بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 45 نفر از سالمندان انتخاب شدند که با استفاده از پرسشنامههای سرزندگی ذهنی و توانایی شناختی و بر اساس ملاکهای ورود و خروج 30 نفر از آنها بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند که بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند(هرگروه 15 نفر). سالمندان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش خود دلگرمسازی و همچنین به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای مداخلات توانبخشی شناختی ریهاکام دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داده است که میان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در هریک از متغیرهای وابسته وجود داشت، یعنی میانگین عملکرد کارکردهای اجرایی و سرزندگی ذهنی در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل، به طور معنیداری افزایش یافته است و این نتایج بهطور معنیداری در دوره پیگیری تداوم یافته است. به طور کلی، مداخله توانبخشی شناختی (ریهاکام) و آموزش خوددلگرم سازی موجب بهبود و افزایش کارکردهای اجرایی و سرزندگی ذهنی در سالمندان شده است. بنابراین پیشنهاد میشود که از مداخله توانبخشی شناختی ریهاکام و آموزش خوددلگرم سازی بهعنوان درمانهای مکمل و یا جدا از هم برای ارتقاء کیفیت زندگی انسان در دوره سالمندی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1404/4/23 | پذیرش: 1404/6/31 | انتشار: 1404/9/8