دوره 12، شماره 2 - ( دوره دوازدهم، شماره دوم ، تابستان 1403 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 64-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ALZAHRA.REC.1403.006

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

panahipour S, Akhavan M, Hashemi Z. The structural model of academic performance based on multiple intelligences with the mediating role of executive functions (sustained attention, processing speed, planning and working memory) in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. CPJ 2024; 12 (2) :45-64
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3851-fa.html
پناهی پور ثنا، اخوان مهناز، هاشمی زهرا. الگوی ساختاری عملکرد تحصیلی براساس هوش‌های چندگانه با نقش میانجی‌گری کارکردهای اجرایی (توجه پایدار، سرعت پردازش، برنامه‌ریزی و حافظه فعال) در نوجوانان با اختلال کمبود توجه- فزون-کنشی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1403; 12 (2) :45-64

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3851-fa.html


دانشگاه الزهرا ، makhavan@alzahra.ac.ir
چکیده:   (2472 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری عملکرد تحصیلی براساس هوش­های چندگانه با نقش میانجی­گری کارکردهای اجرایی (توجه پایدار، سرعت پردازش، برنامه ­ریزی و حافظه فعال) در نوجوانان با اختلال کمبود توجه- فزون­ کنشی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه نوجوانان پسر 12 تا 17 سال مبتلا به اختلال کمبود توجه- فزون کنشی و مادران آن­ها بودند که از سال 1400 تا 1403 به مراکز روان­شناختی در شهر تهران مراجعه کرده بودند. برای جمع­آوری داده ­ها از پرسشنامه هوش­های چندگانه مکنزی (1999) و مقیاس یادگیری، عملکرد اجرایی و توجه کاستلانوس و همکاران (2018) استفاده شد. داده­ها با الگوسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها نشان داد که الگوی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و توجه پایدار، سرعت پردازش و برنامه­ ریزی نقش میانجی­گری را بین هوش ریاضی و عملکرد تحصیلی دارد، سرعت پردازش، برنامه ریزی و حافظه فعال نقش میانجی­گری بین هوش دیداری- فضایی و عملکرد تحصیلی دارد، توجه پایدار و حافظه فعال نقش میانجی­گری بین هوش موسیقی و عملکرد تحصیلی را دارد، حافظه فعال نیز نقش میانجی­گری بین هوش جسمانی-حرکتی، درون­فردی، بین فردی با عملکرد تحصیلی را دارد. استفاده از راهبردهای آموزشی هوش­های چندگانه در مدارس و مراکز آموزشی برای افزایش کارکردهای اجرایی توجه پایدار، سرعت پردازش، برنامه­ریزی و حافظه فعال و در نتیجه موفقیت تحصیلی دانش­آموزان نوجوان مبتلا به ADHD توصیه می­شود.
 
متن کامل [PDF 2171 kb]   (5501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1403/6/31 | انتشار: 1403/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb