Zoghi Paydar M R, Yousefi N. Evaluation and comparison of cognitive flexibility, selective attention and response inhibition in male and female bilingual and monolingual students. CPJ 2023; 10 (4)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3558-fa.html
ذوقی پایدار محمدرضا، یوسفی نسرین. بررسی و مقایسه انعطافپذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ در دانشجویان دوزبانه و تکزبانه دختر و پسر. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (4)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3558-fa.html
، nasrinyousefi_1997@yahoo.com
چکیده: (4525 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی کارکردهای اجرایی مغز از جمله انعطافپذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ، بر اساس متغیرهای جنسیت و زبان، در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دوزبانه و تک زبانه دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بودند که آزمون بر روی ۲۱۴ نفر از دانشجویان اجرا شد و در نهایت دادههای به دست آمده از ۱۶۵ نفر، از طریق تحلیل واریانس چندمتغیره، بررسی شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون رایانهای استروپ استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جنسیت و کارکردهای اجرایی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این صورت که متغیرهای توجه انتخابی و بازداری پاسخ در زنان بیشتر از مردان است و انعطافپذیری شناختی در مردان، بیشتر از زنان است (01/0 p<)؛ اما در رابطه با متغیرهای کارکردهای اجرایی در بین افراد دوزبانه و تک زبانه، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 p>). بر اساس یافتهها میتوان گفت که برحسب جنسیت، در کارکردهای اجرایی مغز تفاوت وجود دارد لذا پیشنهاد میشود در حوزه آموزش و یادگیری مرتبط با کارکردهای اجرایی به مقوله جنسیت توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1401/12/14