دوره 11، شماره 1 - ( 3-1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 93-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khademizadeh S, Rafieinasab F, Radhakrishnan N. Investigating the effect of educational intervention on online health information search, uncertainty and cyberchondria. Human Information Interaction 2024; 11 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3161-fa.html
خادمی زاده شهناز، رفیعی نسب فاطمه، راداکریشنان ناتاراجان. بررسی اثر مداخله آموزشی بر جست‌وجوی آنلاین اطلاعات سلامت، عدم قطعیت و سایبرکندریا. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3161-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1086 مشاهده)
هدف: یکی از انواع اطلاعاتی که همواره مورد توجه عامه مردم بوده، اطلاعات مرتبط به سلامت است که مستقیماً بر کیفیت زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی  رفتار جست‌وجوی اطلاعات سلامت بر روی مراجعین شبکه‌های بهداشت و درمان شهر اهواز است.
روش‌پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش تجربی است که با استقاده از روش (مداخله پیش آزمون و پس آزمون) انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 40 نفر از مراجعین مرکز درمانی اهواز  بود که میانگین نمره رفتار جست‌وجوی اطلاعات سلامت آن‌ها یک نمره کمتر از میانگین بود. از این تعداد 20 نفر برای به‌عنوان گروه کنترل با استفاده از روش تصادفی بلوکی تشکیل شدند. همچنین جهت انجام آزمون مداخله دو گروه بیست نفره به‌عنوان گروه شاهد و آزمون به روش تصادفی سازی بلوکی شکل گرفت. مداخله آموزشی در قالب یک کارگاه آموزشی آنلاین 4 ساعته برگزار شده است. پروتکل مورد استفاده برای آموزش آنلاین در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز پروتکل SDI (بوشان 2006، جویانی و همکاران 2022)، بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که توسط گروه‌های مورد آزمون در بازه‌های زمانی یک ماهه تکمیل و به پژوهشگران ارسال ‌شد.
یافته‌ها:  برای اثر مداخله آموزشی بر تغییرات نمره جست‌وجوی اطلاعات سلامت آنلاین در سطح (P>0/05) تفاوت معنی‌داری وجو نداشت و برای گروه کنترل میانگین نمره عدم  قطعیت با گذشت زمان افزایش یافت. یافتههای اثر مداخله آموزشی بر تغییرات نمره عدم قطعیت در سطح (0/001>P) دارای تفاوت معنی‌داری بود. همچنین نتایج تغییرات نمره سایبرکندریا در هریک از زمآن‌های مورد در زمان قبل از مداخله (p>0/076) و سه ماه بعد از مداخله (p>0/025) دارای تفاوت معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: آموزش رفتار اطلاعاتی سلامت گامی رو به جلو در افزایش خودکارآمدی تصمیم گیری افراد جامعه و  بیماران است و اگر با سایر تلاش‌ها برای ترویج بهداشت و مراقبت ترکیب شود، می‌تواند به بهبود نتایج سلامت کمک کند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb