دوره 8، شماره 1 - ( 3-1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 93-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani H, Tahmasebi Limooni S, ghiasi M. Presenting a Model for the effect of research interactions between the Faculty Members and Students with Librarians on Scientific Outputs: a Grounded Theory approach. Human Information Interaction 2021; 8 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2956-fa.html
نریمانی حسین، طهماسبی لیمونی صفیه، قیاسی میترا. ارائه‌ی‌الگوی ‌تأثیر ‌تعاملات ‌پژوهشی‌ ‌اعضای ‌هیات‌علمی ‌و ‌دانشجویان ‌با ‌کتابداران ‌بر ‌تولیدات ‌علمی: ‌رویکرد ‌داده‌بنیاد. تعامل انسان و اطلاعات. 1400; 8 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2956-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، بابل
چکیده:   (4466 مشاهده)
زمینه ‌و ‌هدف: ‌اهمیت ‌همکاری ‌بین ‌کتابداران ‌و ‌دانشگاهیان ‌در ‌افزایش ‌موفقیت ‌علمی ‌دانشجویان ‌و ‌ظرفیت ‌پژوهش ‌به ‌طور ‌گستردهای‌ ‌شناخته ‌شدهاست. ‌هدف ‌این ‌پژوهش ‌ارائه ‌الگوی ‌تاثیر ‌تعاملات ‌پژوهشی ‌اعضای ‌هیات‌علمی ‌و ‌دانشجویان ‌با ‌کتابداران ‌بر ‌تولیدات ‌علمی ‌با ‌رویکرد ‌داده‌بنیاد ‌است.
روش‌پژوهش: ‌این ‌پژوهش ‌در ‌چارچوب ‌رویکرد ‌کیفی ‌و ‌با ‌به‌کارگیری ‌روش ‌پژوه‌ش‌ ‌داده‌بنیاد ‌انجام ‌گرفته ‌است. ‌ابزار ‌جمع‌آوری ‌داده‌ها، ‌پرسشنامه ‌با ‌سوالات ‌بازبود ‌و ‌به ‌منظور ‌گردآوری‌ ‌اطلاعات‌ ‌از‌ ‌نمونه‌گیری‌ ‌ ‌ ‌نظری‌ ‌با ‌روش‌ ‌هدفمند‌ ‌استفاده‌ ‌شد،‌ ‌که ‌بر ‌مبنای ‌آن ‌سوالات ‌پرسشنامه ‌بین20 ‌نفر ‌از ‌اعضای ‌هیات‌علمی ‌و ‌کتابداران ‌توزیع ‌و‌ ‌جمع‌آوری ‌شد. ‌تجزیه ‌و ‌تحلیل ‌دادهها ‌در ‌سه ‌مرحله ‌کدگذاری ‌باز، ‌کدگذاری ‌محوری ‌و ‌کدگذاری ‌انتخابی ‌انجام ‌و ‌ ‌بر ‌اساس ‌آن ‌مدل ‌کیفی ‌پژوهش ‌طراحی ‌شد.
یافتهها: ‌یافتهها ‌نشان ‌داد ‌از ‌مجموع ‌264 ‌کد ‌باز ‌شناسایی ‌شده ‌44 ‌کد ‌محوری ‌و ‌در ‌نهایت ‌10 ‌کد ‌انتخابی ‌شناسایی ‌شدند ‌که ‌در ‌قالب ‌مدل ‌پارادیمی ‌شامل ‌بهبود ‌تعاملات ‌پژوهشی ‌اعضای ‌هیات‌علمی ‌و ‌دانشجویان ‌با ‌کتابداران ‌در ‌تولیدات ‌علمی ‌به ‌عنوان ‌مقوله‌ی ‌محوری ‌و ‌شرایط ‌علی(آموزش ‌مهارت‌ها ‌و ‌سواد ‌اطلاعاتی، ‌تعامل ‌و ‌تجربیات ‌دانشی)، ‌عوامل ‌زمینه‌ای(مشاوره‌ی ‌اطلاعاتی ‌و ‌پژوهشی، ‌منابع ‌پژوهشی)، ‌شرایط ‌مداخله‌گر(قوانین ‌و ‌مقررات ‌پژوهشی ‌)، ‌راهبردها(ارزیابی ‌برونداد ‌علمی، ‌مدیریت ‌منابع ‌پژوهشی) ‌و ‌پیامدها(افزایش ‌تولیدات ‌علمی، ‌مدیریت ‌هزینه ‌و ‌کار ‌تیمی) ‌قرار ‌گرفت.
نتیجه‌گیری: ‌6  ‌طبقه ‌عوامل ‌(علّی، ‌زمینه‌ای، ‌مداخله‌گر، ‌مقوله‌ی ‌اصلی، ‌راهبردها ‌و ‌پیامدها) ‌مؤثر ‌شناسایی ‌شده ‌در ‌تعاملات ‌پژوهشی ‌جامعه‌ی ‌مورد ‌بررسی، ‌نقش ‌بهینه‌ای ‌در ‌زمینه‌ی ‌شناسایی ‌اولویت‌های ‌پژوهشی ‌دانشگاه ‌و ‌حمایت ‌از ‌محققان، ‌امکانپذیر ‌کردن ‌انجام ‌فعالیت‌های ‌پژوهشی ‌گسترده ‌و ‌بهبود ‌تولیدات ‌علمی ‌دارند. ‌پذیرش ‌و ‌گسترش ‌سریع ‌رویکرد ‌نوین ‌استفاده ‌از ‌این‌گونه ‌تعاملات ‌و ‌به‌کارگیری ‌عوامل ‌شناسایی ‌شده ‌در ‌برنامه‌های ‌توسعه ‌دانشگاه‌ها ‌بیش ‌از ‌هر ‌چیز، ‌نتیجه ‌مزایا ‌و ‌فوایدی ‌است ‌که ‌در ‌این ‌رویکرد ‌فناورانه ‌نهفته ‌است.

 
متن کامل [PDF 549 kb]   (1070 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Asemi, A.; Zalzadeh, E. (2012). Information systems with emphasis on library and information systems. Tehran: Ketabdar. (Persian).
2. BeiraghiPanah, E., Askari, A., Naami, A., Rousta, A., (2020). Presenting a local marketing model with emphasis on consumers' attitudes in order to buy Iranian products with a customer information behavior approach. Human Information Interaction, 7(2); 46-58, (Persian).
3. Bagheri Heydari, F. (2016), Effective Factors on Academic Identity of Students (Case Study: Payame Noor, Azad and None-Profit University).Iranian Journal of Culture in the Islamic University, 5 (17), 587-600, (Persian).
4. Bazargan, A. (2011). Introduction to qualitative and mixed methods research. Tehran: Didar. (Persian).
5. Borrego, Á. Jordi A., Cristóbal U., (2018). Librarians as Research Partners: Their Contribution to the Scholarly Endeavour Beyond Library and Information Science. The Journal of Academic Librarianship, 44(5). [DOI:10.1016/j.acalib.2018.07.012]
6. Danaeifard, H, Emami, S. (2007). Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory. Strategic Management Thought, 1(2).69-97, (Persian).
7. Dehvari, B., Riyahinia, N., Mahmodi Topkanloo, H., (2019). Identification of indigenous knowledge items and presenting the knowledge management model of indigenous medicine in Makran district. Human Information Interaction. 6(1):89-102, (Persian).
8. Ebrami, H. (2008). Cognition of Knowledge. Tehran: ketabdar, (Persian).
9. Farasatkhah, M. (2019). Qualitative Research Methodology in Social Sciences with imphasis on "Grounded Theory" (GTM grounded theory). Tehran: Agah Publications. (Persian).
10. Farasatkhah, M. (2016). Qualitative Research Method in Social Sciences. Tehran: Agah Publications, (Persian).
11. Gabbay, L. K.; Shoham, S. (2016), Scholarly communication and academic librarians, Library & Information Science Research 38 , 170-179 [DOI:10.1016/j.lisr.2016.04.004]
12. Gullbekk, S., Westbye, G., Anderson, L.S. (2019). Library Interactions Developing Research-based Teaching and Learning. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education.12(2). [DOI:10.15845/noril.v11i1.2771]
13. Hariri, N., (2016). Principles and Methods of Qualitive Research. Tehran: Islamic Azad University, (Persian).
14. Hassanzadeh, M. (2012). Scientometrics in organizations as a new role for Library and Information Science Professionals. Journal of Information Processing and Management, 4 (66): 195-206, (Persian).
15. Kord,Z. (2021). Investigation of Effective Barriers on Scientific Growth from Perspective of Humanities Students at Lorestan University. Higher Education Letter, 13 (51), 109 -127. (Persian).
16. Lincoln, Y. S. and Guba E. G (1985), Naturalistic Inquiry. Thusand Oaks, CA: Sage. P: 124 [DOI:10.1016/0147-1767(85)90062-8]
17. McBurney, J., Hunt, S., Gyendina, M., Brown, S., Wiggins, B.L., & Nackerud, S. (2020). Library Research Sprints as a Tool to Engage Faculty and Promote Collaboration. Portal - Libraries and the Academy, 20, 305-338. [DOI:10.1353/pla.2020.0016]
18. Mohammadian, S. Ismaili Givi, M. And Naghshineh, N. (2016). Identifying and Analyzing the most important factors in Universities Scientific Output Using Neural Network .Iranian Journal of Information Processing and Management. 32(1):5-24, (Persian).
19. Moradi Moghadam, H. (2020). "The Role of Libraries in Research: Transformation from a Traditional Role to a New Role in Service Delivery" Vista E-Journal, accessed at https://vista.ir/m/a/moue6, (Persian).
20. Nguyen, T. L., & Tuamsuk, K. (2020). Faculty-librarian administrative structure and collaborative activities supporting teaching and research at Vietnamese universities: A qualitative study. IFLA Journal, 47(2):236-249. [DOI:10.1177/0340035220944945]
21. Pham, H. T., & Tanner, K. (2014). Collaboration between academics and librarians: A literature review and framework for analysis. Library Review, 63(1/2), 15-45. [DOI:10.1108/LR-06-2013-0064]
22. Rahnama, S., Fattahi, R., Dayani, M.H. (2015).A Survey of the Status and Factors Affecting Librarians' Communication Skills: A Case Study of Librarians at Ferdowsi University of Mashhad.Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(3),875-898. (Persian).
23. Razeghi,N., Ghaedi, M.(2016). A Study of the Factors Influencing the Scientific Productions (A Case Study of Mazandaran University. iran). Journal of Executive management. 8(16), 63-86, (Persian).
24. Ruzbahani M, Riahinia N. (2016). Identifying Credibility Criteria in Scholarly Communication (Reading and Citing) form the Standpoints of Faculty Members of Kharazmi University. Human Information Interaction. 3 (2): 1-11. (Persian).
25. Sarrafzadeh, M. (2016). "Macro Research Data Management: A New Role for Academic Libraries", Information and Communication, 2 (6): 265-272(Persian).
26. Stommel, M., Wills. CE. (2004) clinical research: concepts and principles for advanced practice nurses. Philadelphia. Lippincott Williams and Wilkins.
27. Strauss, A.Corbin J (2011). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory, Procedures and Methods. Translated by Buick Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (Persian).
28. Yazdani, F. (2013). Theoretical foundations of e-learning. Tehran: Chapar. (Persian).
29. Zhiyi, S., Li Youngminga, w., Guo .y., Feng F., Hui F., Niu Y., Zheng Y.,(2018). How academic librarians involve and contribute in research activities of universities? A systematic demonstration in practice through comparative studies of research productivities and research impacts. The Journal of Academic Librarianship.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb