دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
چکیده: (3062 مشاهده)
زمینه و هدف: این مقاله با هدف بررسی روشهای مختلف انتخاب موضوع پژوهشی تا رویارویی با منابع اطلاعاتی بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد.
روش پژوهش: روش تحقیق بهکار رفته، پیمایشی و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی و آزمونهای نا پارامتریک (آزمون فریدمن و کراسکال والیس) و همچنین ضریب همبستگی اسپیرمنتجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: توجه به موضوعاتی که ذهن درباره آن کنجکاو است (6/2)، بررسی منابع اطلاعاتی (13/3)، مرور سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی مرتبط با موضوع (92/3)، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (48/3)، معتبر بودن (7/3)، مطالعه چکیده یا خلاصه مقاله یا کتاب (48/2)، به ترتیب جهت انتخاب موضوع پژوهشی، تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی، جستجو، ارزیابی، رویارویی با منابع اطلاعاتی، توسط طلاب در اولویت اول قرار میگیرند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که طلاب حوزههای علمیه استان فارس و استان بوشهر از میان روشهای انتخاب موضوع پژوهشی تا روشهای رویارویی با منابع اطلاعاتی از مدل استاندارد رفتار اطلاعیابی تبعیت نکرده و میزان پیروی پاسخگویان از مراحل رفتار اطلاعیابی مناسب کم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي