Ghaffari M, Nasiri S S. Explaining the Effective Factors in Tracking Information in Electronic Word-of-Mouth (EWOM) Communication in Kashan Foreign Tourists. Human Information Interaction 2019; 6 (1)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2747-fa.html
پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده: (3531 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیهای آنلاین در بین گردشگران خارجی در دسترسی که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکردهاند، انجامگرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و ازنظر روش جمعآوری دادهها کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکردهاند. برحسب گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان تعداد گردشگران 255 نفر بود که طبق جدول مورگان و کرسی تعداد نمونه 150 گردشگر خارجی با روش نمونهگیری در دسترس برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته با 28 سؤال همراه با 8 سؤال جمعیت شناختی استفاده شد.
یافتهها: از مجموع یازده فرضیه، سه فرضیه تأثیر سهولت ادراکشده بر درگیری ذهنی و تأثیر قابلیت اعتماد و درگیری ذهنی بر پیگیری اطلاعات تأیید شدندو 8 فرضیه دیگر رد شدند. بنابراین درگیری ذهنی تحت تأثیر قابلیت اعتماد منبع، قابلیت اعتبار پیام و فواید ادراکشده در ارتباطات توصیهای آنلاین، قرار نمیگیرد و درگیری ذهنی میتواند تحت تأثیر سهولت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین و لذّت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین، قرار گیرد. قابلیت اعتماد منبع و فواید ادراکشده و سهولت و لذّت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار نیست و اعتبار پیام در ارتباطات توصیهای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار است. همچنین درگیری ذهنی با ارتباطات توصیهای آنلاین، بر پیگیری آن تأثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش متخصصان بازاریابی و گردشگری باید تلاش کنند تا با بهکارگیری اینترنت و قابلیتهای رسانههای اجتماعی بهطور گسترده به تبلیغ خدمات خود و آگاهیبخشی به توریستها بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي