دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی
چکیده: (7915 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش پیشرو، در تلاش است تا پیشنهادی برای طراحی نظریه رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد ارائه نماید.
روش: در این راستا، از یک سو نظریه رشد شناختی پیاژه و نظریه سازندگرایی دیویی و از سوی دیگر پداگوژی یادگیری پرسش و جو بنیاد تحلیل شدند. سپس، با اشارهای به مدلهای رفتار اطلاعاتی که مبتنی بر دو نظریه پیشگفته است و با بهره گیری از روش استدلال قیاسی تلاش شد مدلی مفهومی پیشنهاد طراحی گردد. این پژوهش تفسیری با روش کتابخانهای و با بهره گیری از تکنیک تحلیل محتوای کیفی به انجام رسید.
یافتهها: اگر بر پایه بحثهایی که در این مقاله ارائه شده پذیرفته شود که افراد در مقطعهای سنی مختلف توانمندیهای شناختی متفاوتی دارند و شناخت را از طریق تجربه فعال به رشد میدهند، آنگاه برای فعال شدن در فرایند یادگیری نیاز به تجربههایی مناسب میزان رشد شناختی خود دارند. تفاوت در میزان رشد شناختی کودکان آنها را به یادگیرندگانی منحصر به فرد تبدیل میکند که هر یک نیازمند تجربه فعال است.
نتیجهگیری: در مقاله حاضر پیشنهاد مقدماتی طرح مدل رفتار اطلاعاتی پرس و جو-بنیاد ارائه شد. بنابر مدل مفهومی ارائه شده، یادگیری فعال، پراکتیسهای پرس و جو بنیاد آزاد و روشهای شخصیسازی شده برای پاسخ به نیازهای یادگیری و شناختی ماهیتی اطلاعاتی دارند. از این رو، رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد کودک است که میزان و چگونگی موفقیت او در فرایندهای پیشگفته را تعیین خواهد کرد. آزمون این فرض در راستای نظریهپردازی در پیوند با رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد پیشنهاد کلیدی پژوهش حاضر است.