استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (8112 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این مقاله تمرکز بر دو مفهوم اصلی در حوزه رفتار اطلاعاتی، یکی کلمه "اطلاعات" به عنوان کوچکترین و در عین حال اساسیترین مفهوم در موضوع رفتار اطلاعاتی و دیگری خود مفهوم "رفتار اطلاعاتی" است. یافته های این مطالعه نشان میدهد که ظهور کلمه "اطلاعات" به قرن 14 میلادی و آثار چاوسر باز میگردد. پیشینه همچنین نشان میدهد که درباره معنای واقعی این مفهوم توافق نظر وجود ندارد و هر مؤلف و اندیشمندی این واژه را آنگونه که میخواهد یا درک میکند، تفسیر نموده است. در نتیجه، تا کنون 29 معنا و برداشت مختلف از این واژه و مفهوم پیشنهاد شده است. به نظر میرسد که مشکل موجود ناشی از کاربرد چندگانه این واژه در رشتهها و حوزههای مختلف است. به علاوه، در مورد ماهیت، معنا، و منشأ واژهی کلی "رفتار اطلاعاتی" نیز توافق وجود ندارد. اندیشمندان تفسیرهای خود را درباره این مفهوم بر اساس درک شخصی خود دارند.
روش: روش پژوهش مرور پیشینه و بررسی متون است.
یافتهها: یافته های این مطالعه نشان میدهد که ظهور کلمه "اطلاعات" به قرن 14 میلادی و آثار چاوسر باز میگردد. پیشینه همچنین نشان میدهد که درباره معنای واقعی این مفهوم توافق نظر وجود ندارد و هر مؤلف و اندیشمندی این واژه را آنگونه که میخواهد یا درک میکند، تفسیر نموده است. در نتیجه، تا کنون 29 معنا و برداشت مختلف از این واژه و مفهوم پیشنهاد شده است. به نظر میرسد که مشکل موجود ناشی از کاربرد چندگانه این واژه در رشتهها و حوزههای مختلف است. به علاوه، در مورد ماهیت، معنا، و منشأ "رفتار اطلاعاتی" نیز توافق وجود ندارد.
نتیجهگیری: نتایج این مقاله تاکیدی است بر اهمیت رفتار اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت غریزی، اجتماعی- شناختی. در این مقاله نشان داده شد که ما در آغاز مسیری هستیم که به درک ماهیت پیچیدهی رفتار اطلاعاتی از جمله منشأ، تکامل، و توسعه آن خواهد انجامید.