دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران؛ مسئول ادارۀ انتشارات و ارتباطات علمی نهاد کتابخانههای عمومی کشور
چکیده: (6960 مشاهده)
زمینه و هدف: تعامل انسان و اطلاعات، چه به لحاظ کاربرد در زندگی روزمره و چه از منظر جهتگیری پژوهشها، وابسته به پیشفرضهایی است که دربارۀ چیستی اطلاعات پذیرفته میشوند. این پیشفرضها گاه آنچنان بداهت مییابند که برای تحقیق دربارۀ پدیدههای جدید اجتماعی، بازگشت به تعاریف و تلقیات اولیۀ انسان دربارۀ اطلاعات ضرورت مییابد. کالاسازی اطلاعات و تعریف آن بهعنوان چیزی عینی، امروزه جزو پیشفرضهای بدیهی است. مقالۀ حاضر تلاش دارد تا با استفاده از «نظریۀ انتقادی»، پیشفرضهای یاد شده در تعریف اطلاعات را نقد کند و دستهبندی جدیدی از تعاریف موجود دربارۀ اطلاعات به دست دهد.
روش: روش مقالۀ حاضر، سندی و رویکرد آن تحلیل مفهومی است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائۀ تحلیلهای بدیل دربارۀ آن، با استفاده از روش سندی مستندات اصلی که پایۀ استدلال هستند جمعآوری میگردند و با تکیه بر آنها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده میشوند.
یافتهها: بررسی تعاریف اطلاعات با عینک نظری «نظریۀ انتقادی» نشان میدهد که آن دسته از تعاریفی که پیشفرض آنها از اطلاعات، عینی بودن آن است، به کالاسازی اطلاعات و انحصار آن منتهی میشوند که مقدمهای است برای برتری دادن به فرد در برابر جمع و مزیت قائل شدن به تسلط در برابر مشارکت. بنابراین همۀ تعاریفی که چنین پیشفرضی دارند (تعاریف نشانهشناختی عینباور و تعاریف شناختی) اسارتآور تلقی میگردند و همۀ تعاریفی که اطلاعات را امری ذهنی و زبانی میدانند (تعاریف نشانهشناختی ذهنباور و تعاریف گفتمانی) رهاییبخش دانسته میشوند.
نتیجهگیری: تعاریفی از اطلاعات که به کالاسازی آن منتهی میشوند، به تحقیقاتی دربارۀ اطلاعات میانجامند که به محتوای تعامل اطلاعاتی میپردازند و نتایج آن تحقیقات عموماً آمادگی لازم برای بهکارگیری جهت کنترل اجتماعی را دارند. در عوض، تعاریفی از اطلاعات که در برابر کالاییسازی آن مقاوم هستند، منجر به تحقیقاتی میشوند که به ساختار تعامل اطلاعاتی میپردازند و تمام ساختارهای ایجادکنندۀ تعاملات اطلاعاتی ناسالم را بررسی و نقد میکنند.