کارشناس ارشد مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت
چکیده: (8134 مشاهده)
زمینه و هدف: اطلاعجویی مشارکتی فرآیندی است که بین اعضای گروه یا تیم برقرار شده و در آن، اعضاء بهصورت هدفمند در پی دسترسی به اطلاعات مشترک هستند. اگرچه مشارکت جزء کلیدی رفتارهای اطلاعاتی است، اما تاکنون بیشتر تحقیقات انجام شده در این حوزه بر رفتار اطلاعات فردی متمرکز بوده و کمتر به جنبه مشارکتی آن توجه شده است. در نتیجه نیاز مبرم به درک ویژگیهای مفهومی این رفتار و روشهای فنی حمایتی آن در فعالیتهای مشارکتی وجود دارد. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی مفاهیم و مبانی نظری رفتار اطلاعات مشارکتی پرداخته است. یافتهها: در این پژوهش، ابتدا مفهوم مشارکت توضیح داده شده و تفاوت آن با برخی دیگر از مفاهیم نزدیک مانند ارتباطات، هماهنگی و همکاری بحث میشود. در ادامه مفاهیم رفتار اطلاعاتی مشارکتی و اطلاعجویی مشارکتی از دید پژوهشگران مختلف این حوزه بررسی شده و پیشنهاداتی جهت پژوهشهای آتی ارائه شده است. نتیجهگیری: رفتار اطلاعات مشارکتی یکی از حوزههای مهم در مطالعات تعامل انسان و اطلاعات بوده و میتوان آن را فعالیتی پویا در یک گروه دانست که شامل عملکردهایی مانند جستجو، ترکیب، انتشار و تولید اطلاعات از سوی اعضای گروه است