جلد 10، شماره 44 - ( بهار و تابستان 1401 )                   شماره 44 صفحات 80-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani R, safayee S. Thematic analysis of students' lived experiences of online tests in the context of a SHAD network. Journal title 2022; 10 (44) : 5
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1131-fa.html
حسنی رفیق، صفائی شنو. تحلیل تماتیک تجربه زیسته دانش‌آموزان از آزمون‌های آنلاین در بستر شبکه شاد. عنوان نشریه. 1401; 10 (44) :56-80

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1131-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، hasani.rafigh@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (4873 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف شناسایی تجارب زیسته دانش‌آموزان از آزمون‌های آنلاین در بستر شبکه شاد انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. براین‌اساس، محققان در مطالعه حاضر کوشیدند تا تجربه دانش‌آموزان از آزمون‌های آنلاین در بستر شبکه شاد تحلیل کنند. میدان پژوهش متشکل از کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول سطح شهر سنندج بود. مشارکت‌کنندگان شامل دانش‌آموزان دختر و پسر نواحی یک و دو شهر سنندج بالغ بر 112 نفر از دانش‌آموز مقطع متوسطه اول بودند. داده‌های پژوهش حاضر از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساخت‌یافته به‌صورت فردی و به شکل آنلاین جمع‌آوری شد. داده‌های موجود با استفاده از روش کلالیزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. از تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده شامل 15 مضمون سازمان‌دهنده شامل نگرش مثبت؛ نگرش منفی؛ خنثی بودن؛ مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و پشتیبانی؛ ایجاد استرس و اضطراب؛ یادگیری سطح پایین؛ خلق فرصت تقلب گسترده؛ مهارت تست‌زنی، تنوع در سؤالات و بررسی آسان؛ پایین بودن اعتبار نمره کسب‌شده؛ ترجیح حضوری در مقابل آنلاین؛ عدم رصد دانش‌آموز؛ هرزمانی و هر مکانی بودن آزمون آنلاین؛ تجربه‌ای جدید و گاهی اوقات نه‌چندان خوب؛ ایمن کردن در مقابل به خطر انداختن سلامتی و عدم شکل‌گیری رقابت برابر و سالم نام‌گذاری شدند. به‌طورکلی، نتایج مطالعه حاضر با تأکید بر ضرورت شناسایی معایب و مزایای آزمون‌های آنلاین، نیاز به فرهنگ‌سازی، توانمندسازی معلمین و دانش‌آموزان در فضای مجازی و بازنگری در روش برگزاری آزمون‌های آنلاین و زمینه یادگیری و بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از طریق آزمون‌های آنلاین تاکید دارد.
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 1081 kb]   (696 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: سنجش و اندازه گیری های تربیتی
دریافت: 1400/11/13 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/2/21 | انتشار الکترونیک: 1401/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb