جلد 7، شماره 40 - ( بهار و تابستان 1399 )                   شماره 40 صفحات 21-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholampour M, pourshafei H. The Challenges of Preschool Centers Attached to Primary Rural Schools: Phenomenology Based on the Kaufman Model. Journal title 2020; 7 (40) :1-21
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-612-fa.html
غلام پور میثم، پورشافعی هادی. چالش­ های مراکز پیش­ دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستایی: پدیدارشناسی بر اساس مدل کافمن. عنوان نشریه. 1399; 7 (40) :1-21

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-612-fa.html


1- دانشگاه بیرجند ، Meysam.gholampoor@birjand.ac.ir
2- دانشگاه بیرجند
چکیده:   (4782 مشاهده)
آموزش کودکان پیش‌­دبستانی با توجه به تأثیرات تربیتی و روان­شناختی از اهمیّت ویژه‌­ای برخوردار است. این مهم برای نوآموزان مناطق روستایی به دلیل فقر فرهنگی محیط و در برخی موارد دوزبانگی نوآموزان از اهمیّت ویژه‌­ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک مربیان پیش‌­دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستا در مورد چالش­های این مراکز به روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری، کلیه مربیان این مراکز در شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی، در سال تحصیلی 98-1397 بودند. براساس نمونه‌­گیری هدفمند، 17 نفر از این مربیان در این پژوهش شرکت کردند. داده‌­ها­، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته جمع‌­آوری شدند. تحلیل داده­ها از طریق کدگذاری موضوعی انجام شد. جهت بررسی پایایی نتایج نیز از روش بازبینی توسط مشارکت­‌کنندگان و ممیزان بیرونی استفاده شد. براساس یافته‌­ها؛ نتایج در 4 مقوله اصلی و 11 محور؛ ادراک مربیان از ماهیّت(غیر ضروری و اجباری و مفید اما مزاحم)، چالش­های سطح خرد(چالش­های مرتبط با مربی، محتوا و چالش­های تربیتی)، چالش‏های سطح کلان(چالش­های محیطی، مدیریتی، همکاران و والدین) و سطح فراسوی کلان(نبود پشتیبانی و عدم برنامه­‌ریزی مدون)، دسته‌­بندی شد. در نهایت با توجه به نتایج بهتر است آموزش و پرورش با توجه به اهمیت این دوره نسبت به تربیت مربیان تخصصی در زمینه آموزش کودکان پیش­‌دبستانی و فراهم آوردن ساختار سازمانی مدون برای این دوره نسبت به رفع چالش­های این مراکز به خصوص در مناطق روستایی و مراکز ضمیمه مدارس ابتدایی اقدام کند.
متن کامل [PDF 1487 kb]   (2056 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/12/27 | ویرایش نهایی: 1399/8/1 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار الکترونیک: 1399/4/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb