1- دانشگاه اصفهان ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (15 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت انجامشده در زمینـۀ کاربست نظریۀ بار شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در ایران و جهان از سال 2000 تا 2024 بود. بر این اساس، جستجوی ﻣﻘﺎﻻت در ﭘﺎﻳﮕﺎهﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی نظیر مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، ساینسدایرکت، فرانسیس و تیلور و گوگلاسکالر با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت نظریۀ بار شناختی، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و معادل انگلیسی آنها اﻧﺠﺎم پذیرفت. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چکلیست صورت گرفت. در این مرور 120 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، در نهایت 25 مقاله مطالعه شد. بر اساس مرور پژوهشهای انجامشده، تجزیهوتحلیل این اسناد بر 23 محور پایه و شش محور فرعی تأکید داشت. از بین محورهای پایه، اثربخشی آموزش مبتنی بر بار شناختی بر میزان یادگیری دانشآموزان و اثربخشی آموزش مبتنی بر بار شناختی بر یادداری دانشآموزان بیشترین درصد تکرار را داشتند. محورهای پایه در فرآیند کدگذاری در قالب شش محور فرعی بهبود یادگیری، ابعاد تنظیم، مهارتهای شناختی و فراشناختی، پیشرفت تحصیلی و موفقیت، مهارتهای تحصیلی و بُعد انگیزشی در زمینـۀ محور اصلی پژوهش یعنی کاربست نظریۀ بار شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سازماندهی شد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی - مشاوره و راهنمایی تحصیلی دریافت: 1403/7/26 | ویرایش نهایی: 1404/9/1 | پذیرش: 1404/8/4 | انتشار الکترونیک: 1404/9/29