Emdadi M, abedini baltork M, Azizi Shomami M. Investigating the relationship between quantum teaching and constructivism with the curriculum decision-making of elementary school teachers. Journal title 2024; 14 (48)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1301-fa.html
امدادی محجوبه، عابدینی بلترک میمنت، عزیزی شمامی مصطفی. بررسی رابطه تدریس کوانتومی و سازندهگرایی با تصمیم گیری برنامه درسی معلمان دوره ابتدایی. عنوان نشریه. 1403; 14 (48)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1301-fa.html
1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه مازندران ، abedini.gilan@gmail.com
چکیده: (1960 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تدریسکوانتومی و سازندهگرایی با تصمیمگیری برنامهدرسی معلمان ابتدایی شهرستان بابلسر می باشد. طرح پژوهش حاضر؛ کمی و روش توصیفی- پیماپیشی و جامعه آماری شامل 240 نفر معلمان دوره ابتدایی شهرستان بابلسر بوده که براساس جدول نمونه گیری مورگان 143 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، اقتباس از پرسشنامه استاندارد سازندهگرایی محمدی، عابدینی بلترک و منصوری (1398)، پرسشنامه استاندارد تصمیمگیری برنامهدرسی حاجی تبار فیروزجایی (1398) و پرسشنامه محقق ساخته تدریسکوانتومی بوده است. روایی ابزار به ترتیب 97%، 86% و 97% و پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ برابر با 94%، 98% و 96% بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی(انحراف معیار و میانگین) و استنباطی (آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، بین تدریسکوانتومی با تصمیمگیری برنامهدرسی(653/0 =r)، بین سازندهگرایی با تصمیمگیری برنامه درسی(763/0 = r) و بین تدریس کوانتومی و تصمیمگیری برنامهدرسی(652/0 = r) معلمان ابتدایی شهرستان بابلسر رابطهی معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد سازندهگرا بودن میتواند نحوهی تصمیمگیری برنامهدرسی (متمرکز/ غیر متمرکز) معلمان دوره ابتدایی شهرستان بابلسر را پیش بینی کند
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی درسی دریافت: 1401/11/13 | ویرایش نهایی: 1403/9/13 | پذیرش: 1403/7/28 | انتشار الکترونیک: 1403/7/29