Habibi kaleybar R, Farid A, alipour F. Living experiences of Z-generation undergraduate students on factors affecting resilience during the COVID-19 pandemic : A Phenomenological Study. Journal title 2022; 11 (45) :83-97
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1200-fa.html
حبیبی کلیبر رامین، فرید ابوالفضل، علی پور فاطمه. تجارب زیسته دانشجویان کارشناسی نسل Z از عوامل مؤثر بر تابآوری در دوران شیوع ویروس کرونا : یک مطالعه پدیدارشناسی. عنوان نشریه. 1401; 11 (45) :83-97
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1200-fa.html
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، af9275448@gmail.com
چکیده: (6041 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجارب دانشجویان کارشناسی نسل Z بود که در دوران شیوع ویروس کوید_ 19، تابآوری بالایی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان تبریز که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بوده و بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. مصاحبههای ضبطشده بهصورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجارب زیسته دانشجویان موجب شناسایی و دستهبندی و استخراج مقولههای اصلی «عوامل فردی»، «عوامل اجتماعی» و «عوامل محیطی» شد. در ادامه از مقولههای اصلی ذکرشده، مقولههای فرعی عوامل فردی مشتمل بر مهارتهای تنظیم هیجان، سازههای روانشناسی مثبت (خوشبینی، امیدواری و عزم و اراده)، مهارتهای خودتنظیمی، باورهای مذهبی قوی، واقعبینی و نداشتن کمالگرایی، بهکارگیری مهارتهای حل مسئله، انعطافپذیری، معنا در زندگی و عوامل اجتماعی (روابط بین فردی) شامل حمایتهای اجتماعی خانواده دوستان و مراکز آموزشی، حفظ روابط بهوسیله شبکههای اجتماعی، یادگیری مشاهدهای و تجارب جانشین و درنهایت عوامل محیطی (زیرساختها و امکانات) شامل تجربه شرایط سخت و کمبود امکانات، تجارب مثبت قبلی در مدارس و سایر نهادها، استخراج شدند. یافتههای این پژوهش توانست تصویر روشنی از عوامل مؤثر بر بهبود و ارتقای تابآوری ارائه کند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/3/11 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار الکترونیک: 1402/8/20