taghizadeh M, nistani M R, sharifian F. (2022). Elements and components of practice -based curriculum model in higher education (Case study of educational sciences).
نظریه و عمل.
10(19), 119-162.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3319-fa.html
تقی زاده محسن، نیستانی محمدرضا، شریفیان فریدون. عناصر و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر عمل در آموزش عالی (مطالعه موردی رشتۀ علوم تربیتی) دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (19) :162-119
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3319-fa.html
چکیده: (3913 مشاهده)
این پژوهش با رویکردی تفسیرگرایانه سعی دارد به تدوین عناصر برنامه درسی مبتنی بر عمل در آموزش عالی ایران از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت بپردازد. رویکرد پژوهشی بهکار برده شده از نوع روششناسی کیفی بوده که به مصاحبههای نیمه ساختیافته با 21 نفر از کنشگران دانشگاهی پرداخته است. دادههای حاصل از مصاحبهها براساس رویکرد پژوهشی نظریۀ زمینهای در قالب سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ماحصل آن تعیین عناصر الگوی برنامه درسی مبتنی بر عمل در هفت عنصر: هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری، مواد و منابع، فرصتهای یاددهی – یادگیری، شرایط محیط یادگیری و ارزشیابی بوده است. هرکدام از این عناصر دارای مولفههایی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی دریافت: 1400/6/2 | ویرایش نهایی: 1401/8/8 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1401/7/5