برای فهم همه جانبه ی کسر باید به تمامی زیرساختارهای آن توجه داشت. یکپارچگی و تلفیق این زیرساختارها، به درک عمیق و مفهومی کسر منجر میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وجود این زیرساختارها و میزان استفاده آنها در کتابهای درسی ریاضی دوره ابتدایی است. این مطالعه، به روش تحلیل محتوا و با استفاده از چارچوب نظری زیرساختارهای کییرن شامل پنج مقوله «جزء-کل»، «اندازهگیری»، «نسبت»، «خارجقسمت» و «عملگر»، انجام شد. تمامی فعالیتها و تکالیف متن درس، شامل بخشهای «فعالیتها»، «کار در کلاس» و «تمرینها» در فصلهای مرتبط با کسر در کتابهای درسی ریاضی پایههای دوم تا ششم دوره ابتدایی بررسی شد. نتایج تحلیل نشان داد که بیشترین مورد استفاده از زیرساختارهای کسر به ترتیب: جزء-کل(49%) ، اندازهگیری(22%)، نسبت(16%)، عملگر(11%) و خارج قسمت (%1) است، بنابراین توجه بسیار اندکی به زیر ساختار خارجقسمت در کتابهای ریاضی ابتدایی شده است. همچنین از ظرفیت برخی از زیرساختارها به طور کامل استفاده نشده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی دریافت: 1401/11/26 | ویرایش نهایی: 1402/8/26 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/6/10