Lohrabi Y, Sharifian F, Mir shah jafari S E. (2023). Explaining the personal theorizing of faculty members from the point of view of experts and determining the viewpoints of exemplar faculties of University of Isfahan regarding its role in the teaching excellence.
نظریه و عمل.
11(21), : 6
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3477-fa.html
لهرابی یعقوب، شریفیان فریدون، میرشاه جعفری سید ابراهیم. تبیین نظریهپردازی شخصی اعضای هیأت علمی از نظر متخصصان و تعیین دیدگاههای مدرسان نمونه دانشگاه اصفهان پیرامون نقش آفرینی آن در عرصه تعالی تدریس دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1402; 11 (21) :186-151
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3477-fa.html
چکیده: (2771 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه متخصصان در ارتباط با جایگاه نظریهپردازی شخصی و نقش آن در تعالی تدریس بود. بر این اساس از اساتیدی که دارای تجارب و سوابق علمی بودند، مصاحبه به عمل آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه ها به صورت حضوری و مجازی انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده بعد از کدگذاری، با استفاده از روش مقوله بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از دیدگاه اکثر اساتید داشتن تجربه، دانش و آگاهی علمی ازجمله پیش بایست های نظریه پردازی شخصی به شمار می رود. همچنین، اساتید معتقد بودند که ربط و نسبت نظریه های عام و نظریه پردازی شخصی به سه شکل کل به جزء، تلفیقی و فنی- هنری می باشد. مطابق دیدگاه اساتید، افزایش دانش و بهبود عملکرد اساتید مهم ترین فرصتها، و کم تجربه بودن اساتید، مهم ترین چالش فراروی نظریهپردازی شخصی عنوان شد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی دریافت: 1401/9/23 | ویرایش نهایی: 1402/4/18 | پذیرش: 1402/3/8 | انتشار: 1402/6/10