Pakdaman F, Davaei M, Khosravi Babadi A A, Rezazadeh H. (2022). Investigating the status of ethnicity and lived ethnic experiences of junior school students in Iranʼs academic curriculum.
نظریه و عمل.
10(20), 319-356.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3395-fa.html
پاکدامن فرزانه، دوایی مهدی، خسروی بابادی علی اکبر، رضازاده حمیدرضا. بررسی جایگاه قومیت و تجارب زیسته قومیتی دانش آموزان در برنامه های درسی متوسطه اول ایران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (20) :356-319
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3395-fa.html
چکیده: (3122 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی جایگاه قومیت و تجارب زیسته قومیتی دانش آموزان در برنامه درسی رسمی- پنهان متوسطه اول ایران در سال تحصیلی 99-98 بود. روش پژوهش در بخش اول تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با 3 جلد کتاب مطالعات اجتماعی شامل 553 صفحه. واحد تحلیل محتوا؛ متن- تصاویر و فعالیت. بخش دوم روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدار شناسی شامل نمونه گیری هدفمند مشارکت کنندگان 30 دانش آموز(فارس-آذری-کُرد-لُر-گیلک) و 20 دبیر بود. از ژورنال دانش آموزی و مصاحبه غیر رسمی استفاده شد. یافته ها نشان میدهد فقط 6 درصد از بخش های سه گانه محتوای بررسی شده به مؤلفه های مطلوب قومیت توجه داشته که در برنامه درسی رسمی بسیار نامطلوب میباشد. درتحلیل اطلاعات- یکسان سازی فرهنگی- تفکرات سطحی نسبت به فرهنگ اقوام- نابرابری آموزشی- بیگانگی با تنوع فرهنگی- غفلت در همزیستی مسالمت آمیز ظاهر شد که در مجموع جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان مطلوب نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا دریافت: 1401/1/25 | ویرایش نهایی: 1402/8/26 | پذیرش: 1401/8/1 | انتشار: 1401/9/10