Borna Khajeh M, Mahmoodi F, Adib Y, Habibi H. (2022). Studying the process of primary schools teachers' resistance towards formal curriculum.
نظریه و عمل.
10(19), 373-408.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html
برنا خواجه مظاهر، محمودی فیروز، ادیب یوسف، حبیبی حمدالله. بررسی فرایند مقاومت معلمان دوره ابتدایی در برابر برنامه درسی رسمی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (19) :408-373
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html
چکیده: (3093 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند مقاومت معلمان دوره ابتدایی در برابر اجرای برنامهدرسی رسمی انجام پذیرفت. رویکرد پژوهش حاضر،کیفی بوده و از روش نظریه زمینهای در این پژوهش استفاده گردید. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی استان آذربایجانشرقی بود. فرآیند نمونهگیری و انتخاب مشارکتکنندگان تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت و در نهایت 18 نفر از معلمان دوره ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که "مقاومت منطقی" به عنوان پدیده محوری ، "عدم توانمندسازی معلمان، عدم مشارکت دانشآموز و کمبود امکانات آموزشی" به عنوان شرایط زمینهای، "انحرافات برنامهدرسی، شخصیت معلم، کاستی های کتابهای درسی و ناتوانی معلم" به عنوان شرایط علی، "اعتقادات معلم و شرایط فرهنگی" به عنوان شرایط مداخلهگر، "پیامدهای مربوط به برنامه درسی و شکوفایی قابلیتهای معلم" به عنوان پیامد و "راهکارهای آموزشی، توجه به نیازهای دانشآموزان و بهینهسازی برنامهدرسی" به عنوان راهبردها شناسایی گردیدند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا دریافت: 1400/6/8 | ویرایش نهایی: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/7/5