چکیده: (5225 مشاهده)
سوال اساسی این مطالعه آن استکه ویژگیهای چارچوب برنامه درسی مرجع زبان آموزی که متکیبه مبانینظری وتجربیات نظامهای آموزشی در حوزه برنامه درسی و آموزش مهارتهای زبانی دوره ابتدایی باشد، چیست؟ و اینکه کدامیک از این ویژگیها، از دید متخصصان برنامهدرسی و موضوعی زبانآموزی فارسی دورهابتدایی، برای کاربرد در تدوین برنامهدرسی زبانآموزی فارسی دورۀ اول ابتدایی، دارایاعتبار است؟ بررسی منابع مطالعاتی و پژوهشیدر حوزه زبان آموزی و استخراج ویژگیهای مؤلفه های برنامه درسی مرجع آن باتوجه به مبانی نظری و دانش موجود، از طریق مطالعه توصیفی و سنتزپژوهی صورت پذیرفته. در بخش اعتبارسنجی ویژگی های مولفههای تشکیل دهنده برنامه درسی زبانآموزی نیز، از روش بررسیمیدانی و ابزار پرسشنامه نگرشسنج در جامعه و نمونه متخصصان موردنظر، استفاده شده است و درقالب جداولاعتبارسنجی مولفههای برنامهدرسی مرجع زبانآموزی و مولفه بستر اجراء، جمعبندی و خلاصهسازی شدهاست. اظهارنظر متخصصان و میزان توافق آنها با ویژگیهای برنامه درسی مرجع دراینجداول مشخص شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1398/4/31 | ویرایش نهایی: 1399/12/6 | پذیرش: 1399/3/4 | انتشار: 1399/1/27