دوره 8، شماره 15 - ( 1-1399 )                   دوره 8 شماره 15 صفحات 70-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hooshmand A, Shabani Varaki B, Amin Khandaghi M, Moghimi A. (2020). Curriculum Theorizing: "Understanding Explanation" of Educational Experiences. نظریه و عمل. 8(15), 37-70.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3038-fa.html
هوشمند علیرضا، شعبانی ورکی بختیار، امین خندقی مقصود، مقیمی علی. نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (15) :70-37

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3038-fa.html


چکیده:   (5814 مشاهده)
نظریه پردازی در برنامه درسی روش شناسی تدوین نظریه است و بر این اساس دو ساختار تبیینی و تفهمی برای تدوین نظریه ها مشخص شده است. نظریه های تبیینی به سیاق علوم تجربی و نظریه های تفهمی با در نظر گرفتن درجاتی از درگیر شدن شخصی، تکرار ناپذیری و فهم پیچیدگی ها تدوین می شوند. در این مقاله دو ایده اصلی نظریه پردازی عینیت گرا-کاهش گرا و ذهنیت گرا -رمز و راز گرا و شاخه نومفهوم گرایی مربوط به آن در انطباق با نظریه های تبیینی و تفهمی قرار می گیرند و نابسندگی آنها در مواجهه با ساحت های حیات انسانی مشخص می شود. عصب پدیدارشناسی به عنوان درمان نابسندگی بخشی نگری و تفکیک منابع معرفتی و ذهنی معرفی و بر اساس اصول آن، مسائل به شکل شبکه ای از وجوه مختلف پدیدارهای متنوع و حالت های ناظر بر محتوای آنها صورت بندی می شود.
متن کامل [PDF 1138 kb]   (1936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: 1397/12/23 | ویرایش نهایی: 1400/3/31 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار: 1399/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb